11.
BMX RADIO BIKES - EVOL SKY BLUE 20.3" - 2021/24
Moji milí Bajkujáci :-), konečně se zase po opravdu dlouhé době dostáváme do kategorie BMX + DIRT a v tomto článku, který v této sekci vychází po 5 měsících se budeme věnovat německé firmě RADIO BIKE. Je naprosto jasné, že tyto kola bude znát jen opravdový fajnšmekr (nebo člověk zaměřený na BMX kola) a to ne jen díky tomu, že jediná firma, ve které je jako u oficiálního partnera můžete zakoupit je pražská pobočka firmy KATMAR, ale i díky tomu, že tyto kola bych řekl v ČR nejsou téměř vůbec k vidění. Co se v tomto článku kompletně dozvíte? Pokusím se Vám alespoň v krátkosti firmu RADIO BIKES představit, a říci něco o vzniku a historii. Po těchto několika řádcích přejdeme jako vždy k samotnému kolu, a to se Vám pokusím detailně představit komponent po komponentu, říci vše co se dalo o kole zjistit, a tak si rozšíříte v této oblasti opět obzory někam dále.
Začněme tedy firmou RADIO BIKES a jejím vznikem. Tato značka byla založena v roce 2012, a to stejnými lidmi, kteří se podíleli na vzniku a vývoji firmy WeThePeople. Díky již projitému vzniku jedné firmy, která se také stala doslova kultovní ve světe BMX, měla tato nová hvězdička na obzoru velmi hezkou budoucnost. Mohlo se samozřejmě čerpat z již nasbíraných zkušeností i znalostí v tomto směru, a tak vzejití na světové světlo nestálo nic v cestě. Dalším poznatkem úspěchu je, že lidé tvořící tuto firmu mají k jízdě na těchto kolech opravdu blízko, a tak je to další +, které hraje této partičce lidí do kapsy. Jedná se tedy o německou firmu s názvem RADIO BIKES, která se snaží vyrábět řadu BMX kol, rámů, řídítek a dalšího příslušenství pro BMX. Značka je také známá pod názvem jako Radio Bike Co. a je schopná Vás vybavit pro všechny disciplíny BMX. Vybavení od této firmy seženete na závody, street, freestyle, a její produkty jsou vhodné pro začátečníky i pro jezdce se závodními ambicemi. Jejím cílem je spojovat inovativní technologie s kvalitními designy v každém produktu. Co je určitě i další + této firmy je, že má svůj vlastní závodní tým, který samozřejmě sponzoruje a tito jezdci se mohou dostat na závody po celém světě. Je to samozřejmě paráda, když lidé kteří jezdí na tipu těchto kol je mohou vyrábět, závodit na nich a díky svým schopnostem, je vlastně také i ve světě velmi kvalitně propagují. Řekl bych, že to by mohlo o firmě a její historii i působení stačit, a nyní se již pojďme podívat přímo na BMX kolo, které jsem nafotografoval ve firmě KATMAR PRAHA a tím je RADIO BIKES EVOL SKY BLUE 20.3".
Jestliže pročítáte tyto články tak víte, že vždy při představení začínáme vzhledovou části, kterou můžeme spatřit na první pohled a jinak tomu nebude ani nyní. První pohled je většinou ta nejdůležitější část, která Vás ke koupi kola vůbec dovede, protože nikdo přeci nechce jezdit na kole, které se mu osobně ani nelíbí. Komponenty se většinou řeší až jako věc druhá, takže k nim dojdeme také až později. Na první pohled vidíme, že kolo je vyrobeno s barvou laku NEBESKÁ MODRÁ (SKY BLUE) + je doplněna o růžové detaily, které nesou název a logo firmy. V této NEBESKÉ MODRÉ s růžovou je vytvořen rám kola, a další součásti a komponenty nesou barvu černou. Je vytvořen celkem zajímavý kontrast těchto dvou barev, kdy jedna je celkem jemná, klidná a možná trošku působí i dívčím dojmem, a druhá je temná, tajemná a většinou tato barva neznamená nic moc dobrého. Když bych použil malé přirovnání k použití těchto barev, tak to vypadá (v obráceném pořadí) jak krásné klidné moře na Hawaii, se zamračeným nebem před bouří nad ní :-D. Dost ale filozofických úvah, a co se týká barevného provedení tak bychom mohli tuto kapitolu ukončit, a přesunout se k představení samostatných komponentů tohoto bmx bajku.
Abychom měli představení kola hezky postupně, tak si ho opět rozdělíme na 3 části, a budeme postupovat přehledným systematickým způsobem, aby nám ani ten nejmenší detail nemohl utéci :-). Jako první část bychom si mohli vzít do hledáčku část přední, kde nás bude zajímat rozhodně přední kolo a vše kolem. Poté přeskočíme po vidlici za řídítka, a zde si také představíme vše co objevíme. Jako první tedy začnu od předního kola a přímo od předního náboje, který je vyroben také jako většina kola firmou RADIO BIKE. Je to první komponent, a hned se bohužel dostáváme do situace, kdy se nedá přímo daná součástka vyhledat a myslím, že to bude i trošku problém se zbytkem věcí. Nějak se s tím ale popereme. Co se tedy týká zmíněného náboje, tak nějaké detaily výroby, či vnitřní řez se mi opravdu vyhledat nepodařilo, ale s jistotou mohu říci, že se jedná o ocelový náboj s označením ROOKIE 3/8″s, 36h. Jedná se o náboj s pevnou osou.
Náboj máme za sebou a další navazující součást jsou dráty výpletu. Výplet kola obsahuje počet drátů 36 a použité jsou nejspíše ocelové či nerez (bohužel se opět nepodařilo vyhledat). Mohla by být použitá i varianta TITAN, ale myslím, že za tu cenu, za kterou se dá kolo pořídit se vejdeme spíše mezi první 2 varianty...tedy ocel/nerez. Barevné provedení je v černé barvě, a jak jste mohli vidět na předešlých fotografiích, tak vlastně celé přední kolo i další věci jsou také stylizovány do černé. Hezky to spolu tedy ladí. Dostáváme se přes výplet k ráfku předního kola, a ten je použitý také od firmy RADIO BIKES a stejně jako náboj je ze série "ROOKIE", a bližší specifikace jsou...jednostěnný, 36h. Jako poslední je na řadě pneu, které zde nalezneme použité od firmy SALT s označením TRACER. Jedná se o ekonomickou verzi pláště od této firmy, a většinou se používají na sériová kola značky WeThePeople. Opět se vracíme trošku k této firmě, která má s RADIO BIKE určitě hodně společného. Na tomto kole je použitá v barvě černé, ale pokud byste chtěli své kolo hodit ještě trošku více do barev, tak Vám firma SALT může nabídnout i jiné barevné varianty. Pláště této značky se vyrábějí samozřejmě v různých rozměrech, ale zde najdeme využitý plášť se šíří 20 x 2.35“. Hmotnost jedné pneumatiky je 0,630 Kg. Již na první pohled vidíme, že je to 100% plášť vyrobený na BMX, a jeho přesnější určení na jízdu je ULICE, PARK a FLATLAND.
Co se týká kola předního, tak zde jsme si kromě čepičky ventilku řekli snad vše, a tak se můžeme posunout o kousek dále, a to na vidlici i do kokpitu. Postupujme tedy popořádku a jako další nás bude zajímat vidlice. Vidlice je opět použita od firmy RADIO BIKES (vypadá to, že až na pár drobností snad ani nic jiného než výrobky této firmy nenajdeme), a když jsem zadal pro radu název do překladače, vyskočili mi tyto slova...VIDLICE RADIO "AM" vidlice, 1020 hi-ten, crmo steerer, kónické nohy. Pokud bychom si měli trošku tyto pojmy vysvětlit, tak můžu říci, že použitý sloupek na této vidlici je z materiálu CrMo, což je druh ocelí řadících se do legovaných, či korozivzdorných. Nemůže se tedy stát, že by Vám sloupek v hlavovém složení a hlavové trubce začal rezavět. Pokud se budeme soustředit na materiál použitý na zbytek vidlice, tak zde je použitá 1020 hi - ten ocel. Jedná se o ocel, která je pevná, ale zároveň má rám z ní vyrobený poměrně vysokou hmotnost. Mě upřímně tedy moc kolo těžké nepřipadalo, ale když to všude píšou, tak nezbyde než souhlasit. Co se týká výrazu KÓNICKÉ NOHY, tak v nábytkářském světě znamená tento výraz, že nábytek je zvýšen od povrchu a tak je zaručena větší vzdušnost, netvoří se plísně a podobné. Na kole BMX se asi nějaké plísně tvořit nemohou, a tak je asi jediný možný význam a to ten, že na vidlici jak vidíme, je i navařená patka na uchycení přední osy a náboje. Samotné nohy nejsou tedy zároveň, však jsou připevněny o něco výše viz. foto. Vidlice nese barevné provedení černá, a na vnitřní straně nohou označení zvýrazněno barevně - růžovou a modrou v barvě rámu.
Vidlici bychom měli také prezentovanou a můžeme se přesunout přes hlavovou trubku, a logo firmy výše do kokpitu kola. Zde nás bude rozhodně zajímat tedy hlavové složení, představec, řídítka, gripy a co zde ještě najdeme. Jako první nás bude zajímat hlavové složení, které nese označení HEADSET SALT "PRO" integ. headset. Jedná se o designované hlavové složení se zapouzdřenými FSA ložisky, pro bezproblémové užívání a dlouho trvající životnost. Jak z názvu můžeme také vyčíst, tak se jedná i zde o výrobek od firmy SALT. Jako další navazující komponent je určitě představec. Použitý představec nalezneme STEM RADIO "AM" představec s horním zatížením, dosah 50 mm. Co se týká tohoto dalšího komponentu, tak ten je jako následující vyroben přímo od RADIO BIKE, jeho délka je tedy 50 mm a řídítka jsou v něm usazena z horní části. Rozhodně se dá i říci, že tento komponent nebude žádnou novinkou, protože samotné kolo bylo na trhu jako novinka v roce 2021, ale neměli by se nijak zvláště do dnešní doby měnit, a tak kolekce i v roce 2024 vypadá vlastně stále stejně :-). Sice je možné novější komponenty dokoupit, ale pokud objednáte celé kolo, tak je rok 2021 i 2024 stejný. Již jsem další komponent, který přijde lehce nakousl a to jsou řídítka. Pokud se zajdete podívat na stránky firmy KATMAR, kde jsem tohle kolo fotografoval, tak najdete použitý název HANDLEBAR RADIO "AM 20" bar, 1020 hi-ten. Jedná se tedy o řídítka také od firmy RADIO BIKE s velikostí 20“ a použitým materiál hi - ten ocel. Co se týká použité ocele, tak je stejná jako u vidlice, a tak opět může někomu připadat kolo trošku těžší. Barevné provedení je stejné (tedy v černé) jako u dalších komponentů, a tak je opět vše celkově sladěno. Řídítka ještě pro všimnutí detailu nesou opět barevné označení a logo firmy, stejně jako na vnitřní straně nohou vidlice.
Abychom vše neměli kolem řídítek v jednom obrovském odstavci, hezky elegantně tohle povídání rozdělíme. Jako poslední nás čekají na představení GRIPY/MADLA a páčka brzdy. K brzdové páčce se ale dostaneme trošku později...při představení zadní části kola. Co je veliká paráda, tak tyto gripy a jejich větší přiblížení se podařilo vyhledat, a proto můžeme tuto součást trošku více rozebrat. Jako první název, který je rozhodně zajímavý ze strany tohoto komponentu, tak je KRATONOVÁ GUMA. Když se podíváme na význam slova KRATON/Y, tak se dostáváme k částem litosféry, a KRATONY tvoří jádro tektonických desek. Tyto madla jsou vyrobeny tedy z KRATONOVÉ GUMY, ale co to vlastně v tomto případě doslova znamená, Vám bohužel říci nemohu. Řekl bych ale, že samo o sobě je to dosti zajímavé. Tento název jsem i já slyšel poprvé. Nejspíše to bude asi nějaká zajímavá varianta gumového materiálu, a ponesou se s ní samozřejmě i další specifikace. Další parametry, které si můžeme říci jsou, že rukojetě sami o osobě jsou celkem štíhlé, délka je 155mm, šíře 28mm, a na jejich povrchu naleznete žebrovaný vzor. Tento vzor je veden několika směry, aby zde fungoval jaký si protitah. Ruka v oblasti dlaně je opřena o rovně vedenou část, a na okrajích je mírně vzor zvlněn. Vypadá to, že tyto rukojetě nejsou jištěné, a tak jediný pojistný bod je v tomto případě zátka na konci řídítek...jsou tedy nasazovací. Možná, že KRATONOVÁ GUMA souvisí právě se zvlněním materiálu, ale to se můžeme pouze domnívat...tektonické desky totiž mohou být také nějak zvlněny, a proto povrch řídítek může tyto desky připomínat. Na okrajích těchto madel najdete logo firmy SALT. Koho by zajímal celý název těchto rukojetí, tak zní GRIPS SALT "EX" grips, flangless, 155mm. To bychom měli z přední části již opravdu vše, a nyní se můžeme přesunout do části střední.
Když tedy poskočíme do části střední, tak zde nás bude zajímat rozhodně středové složení, převodník, kliky, pedály a zkusme si říci něco málo i o rámu v této části. Když jsem zmínil, že si můžeme říci něco o rámu kola, tak jako první vyzdvihnu velikost, která je 20,3“. Rám je vyroben z ocele, a tak by se jak jsem i zmínil na začátku mohlo stát, že někomu může kolo připadat trošku těžší. Mělo by se jednat o kombinaci 2 materiálů a to Hi-Ten oceli a CrMo, což zaručí vysokou odolnost a životnost. Nyní se přesuňme lehce níže v této části, a to k převodníku a středovému složení. Středové složení najdeme také vyrobené od RADIO BIKE a to s popisem - BB Střední velikost, lisované uložení, zapouzdřené ložisko. Když si trošku více přiblížíme tento systém, tak popsat by se dal asi tímto způsobem - ložiska jsou vtisknutá přímo do pouzdra středového složení, žádné misky, (cups) anebo adaptéry nejsou nutné...tzv. MID. Určené pouze pro rámy s pouzdrem středového složení s průměrem 41 mm. "Mid" je nejběžnější typ středového složení.
Na středové složení nám přímo navazuje převodník, který zde jako na 99,9 % kol BMX je umístěn jeden, a to s počtem zubů 25 a názvem VISION. Na převodník, který je vyroben také od firmy RADIO BIKES z vysoce kvalitní oceli navazují 3 dílné kliky. Tyto 3 dílné kliky, tak i dle fotografií poznáme, že také pocházejí z dílny RADIO BIKE, a tak v této části najdeme velmi hezký firemní set. Kliky jsou vyrobeny také z ocele, a to stejně jako části rámu i vidlice. Celý název použitých klik je RADIO "ROOKIE" trubkové 3ks kliky crmo, 165mm, 8 drážkování. Jako poslední komponenty této středové části, tak jsou již k představení jen navazující pedály. Tyto pedály nesou celé označení RÁDIO "PRO" Nylonové sklolaminátové s umělými piny. Takže bychom i středovou část mohli mít za sebou, a přes spojku této a zadní části což je řetěz, se přesuneme do části poslední - zadní. Název řetězu je - řetěz "AM", typ WZ1 ocelový s chromovanou úpravou.
No a nyní nás čeká poslední část tohoto BMX kola, a tím je část zadní. V této poslední části se budeme věnovat samozřejmě zadnímu kolu, převodům, sedlu a konečně se také dostaneme k brzdové páčce a zadní brzdě. Jako klasicky, tak i zde začněme od náboje zadního kola a ten je jako vpředu vyroben také od RADIO BIKE...celý název zní RÁDIO "AM" kazetový náboj, slitina, poloutěsněný, 9t, osa 14mm, 36h. Možná by Vás mohlo zajímat co znamená označení POLOUTĚSNĚNÝ NÁBOJ a tak Vám mohu sdělit, že tento výraz znamená HYBRIDNÍ POUŽITÍ PRŮMYSLOVÝCH A KULIČKOVÝCH LOŽISEK. Jedná se i trošku konkrétněji o to, že na ose náboje jsou použita průmyslová ložiska, a na těle náboje kuličková. Je to zajímavá kombinace, protože tento výraz jsem v magazínu slyšel poprvé, a prý to výrobci dělají z úspory nějaké té koruny. Od náboje se posuneme dálo opět přes dráty výpletu, které budou jistě použité stejné jako vpředu, a je zde i stejný počet 36 drátů. Jak jsem již psal u předního kola, tak jaký je použitý materiál není uvedeno, a tak můžeme přemýšlet o oceli/nerez.
Přes výplet se dostáváme na ráfek zadního kola, a zde najdeme použitý RÁDIO "ROOKIE", jednostěnný a mohu i dodat, že stejný jako vpředu. Co se týká použitých pneu, které nám navazují vzápětí, tak jednoduše bych mohl také říci, že jsou stejné jako na předním kole. Mohu ale také říci, že se jedná o stejný plášť, který je použitý u předního kola a nese název od firmy SALT s označením TRACER. Rozměr tohoto pláště je 20 x 2.35 s váhou 0,630 Kg. Co zde najdeme za novinku je určitě malý zadní převodník, který má 9 zubů, a je zde umístěný jeden. Jak víme, tak na tipech podobných BMX kol se jich více nedává, a tak i zde je tedy pouze jeden.
Nyní se dostáváme konečně také k zadní brzdě, která je na tomto kole použita jako jediná. Většinou je vidět, že kola mají obě brzdy (tedy jak přední, tak i zadní), ale v tomto případě je to vytvořeno tímto způsobem. Nechával jsem právě zadní brzdu až ke konci, protože je to vlastně součást zadní stavby kola. Brzda je zde použita klasicky čelisťová, která tedy pomocí 2 gumových válečků brzdí při zmáčknutí páčky o ráfek zadního kola...u-brake. Je schována v trojúhelníku zadní stavby rámu. Brzdová páka, kterou najdeme umístěnou na řídítkách je označena RÁDIO "AM" slitinová brzdová páka.
Na řadu přichází již poslední součást tohoto kola a tím je parádní sedlo. Jak můžeme vidět na první pohled, tak sedátko ne jen, že vypadá velmi pohodlně, je pěkně buclaté a měkké, ale také je hezky designově zdobené. Na své vrchní sedací části nese název firmy ve zkratce RBC, je prošívané a řešení sedla, a sedlovky je zde vyřešeno v kombu...jsou spojené.
Přiblížil se nám konec tohoto článku a jediné co musím říci je, že dnes bohužel nebude vlastnoručně natočené video, ale musím sdílet z internetu. Před prodejnou KATMAR je celkem málo prostoru a nechtěl jsem se z bezpečnostních důvodů s kolem zbytečně vzdalovat někam daleko. Doufám však, že se Vám představení, fotografie a článek líbili, a že se sejdeme zase někdy příště.
Takže ZDAREC RÁDIO BMX BAJKUJEC a budu se těšit :-).