12.

19.06.2024

HISTORICKÉ KOLO ESKA

model I, II, anebo III? 

Krásný dobrý den milí Bajkujáci, kteří se tak trošku zajímáte i o historii cyklistiky, a tak jste si tento článek nenechali ujít. Je také možné, že jste shlédli vytvořenou video pozvánku, která je na Youtube kanálu a tak jste již předem věděli, kdy a kde hledat něco nového zajímavého. Poslední článek v této kategorii jste mohli najít přibližně v dubnu tohoto roku a tak je opět čas, se podívat na něco zajímavého z historie. Někdo třeba i bedlivě sleduje jaké články zde vycházejí a díky tomu, že přibyla i kategorie o vybavení, tak je to celé i takové trošku rozházené a může to i vypadat, že jsem vynechal kategorii BMX + DIRT. Tato otázka se samozřejmě nabízí, ale nebojte nic, protože na tohle vše já myslím. Díky tomu, že se odehráli SLAVNOSTI JÁRY CIMRMANA a kolo jsem zde nafotil, nechtěl jsem zbytečně s článkem nějak dlouho otálet, a tak jsem ho trošku upřednostnil. Však nebojte, protože další velký článek o nějakém kole z kategorie BMX + DIRT bude v nadcházejícím měsíci ČERVENCI 2024. Doufám, že tuto situaci pochopíte. Bylo by opravdu zbytečné, mít nafocené kolo 2 měsíce v PC, když je ta možnost to zpracovat téměř obratem :-). Opravdu v tomto směru nebudete nijak ošizeni a nyní se již pojďme podívat, co jsem nafotografoval na slavnostech ve městě Tanvald.  

Píše se datum 8 - 9. 6. 2024 a ve městě Tanvald u kostela sv. Františka z Assisi, se odehrávají již 19. slavnosti JÁRY CIMRMANA. K těmto slavnostem také patří i spanilá jízda historických kol, která je vedena po stejnojmenné naučné stezce Járy Cimrmana. S magazínem jsem na tuto společenskou událost dorazil v neděli, a samozřejmě mě nejvíce zajímal příjezd historických bicyklů, které měli ze spanilé jízdy přijet přibližně pár desítek minut po poledni. Když jízda dorazila, běhal jsem kolem s kamerou a snažil se na video z této akce zachytit její příjezd, poté tzv. defilé těchto historických kol, a vůbec kompletně tyto velikým aplausem doprovázené momenty. Když celá tato jezdecká paráda skončila, kola se tak trošku ustálila a jejich majitelé si pohodlně došli pro pivo, chopil jsem se fotoaparátu a snažil se najít opravdu zajímavý kousek, který by se dal pro magazín nafotografovat. Nakonec se vše podařilo opravdu ke spokojenosti a bicykl, který mne padl do noty byl právě tento. Jedná se o historické kolo firmy ES - KA a jeho původ by mohl sahat někam do let 1918 - 1938...bylo to období vzniku první republiky\ČESKOSLOVENSKA.  

Než se posuneme k dalšímu a řekněme detailnímu popisu samotného kola, tak bychom si mohli i říci něco o vzniku firmy ES - KA, jak se vlastně tato firma dostala do ČR a města CHEB...ale i něco málo k tomu, jak majitel ke kolu přišel. Kořeny kol a výroby této firmy pocházejí až z celkem vzdálené Anglie, kdy v roce 1876 v COVENTRY založil firmu na výrobu vysokých kol William Hillman, William Henry Herbert a George Beverley Cooper, která byla později známá jako PREMIER WORKS. Během pár let, se stala tato firma největší v Anglii, a v roce 1891 otevřela i další pobočku v DOOSU dnes součást Norimberku. Poté přichází na řadu rok 1892, který je pro působení firmy na českém území opravdu důležitý, a vzniká zde první továrna této firmy a to právě v CHEBU. Nějaký ten čas plynul a v roce 1910 v září, se Kastrup rozhodl z firmy odejít. Stoupající poptávka po bicyklech, vedla v roce 1911 k založení další továrny. Zakladateli byli již Slezan Ambros Swetlík (1860–1929) a Němec Heinrich Kastrup (1871–1932). Název byl z původního ELITE změněn na ES-KA, fonetický přepis počátečních písmen jmen obou zakladatelů: ES – Swetlik, KA – Kastrup. Cheb se tak již před první světovou válkou stává centrem výroby jízdních a motorových kol. První motocykly spatřily světlo světa v roce 1914. V té době již produkce přesáhla 21 000 kusů. Po první světové válce firma nadále prosperovala.  Co se týká majitele a jak vlastně ke kolu přišel, tak tato story začala asi tímto způsobem. Je to již 13 let, kdy se majitel pan Jiří Žáček účastnil sjezdů historických kol, ale bohužel sám nějaké zajímavé a dobové nevlastnil. Myšlenka tedy byla na světě a zněla tak, že příští rok to již tak být nemůže. Vzpomněl si tak na svou milovanou tchyni, která ve sklepě/stodole schovávala před světem již staré a rezavé bicykly pocházející z dob první republiky - Československa. Jal se tedy telefonu a pokusil se jedno z těchto nepojízdných kol získat. Paní po rozhovoru souhlasila, a pan Žáček se jednoho zapomenutého kola ujal. Následovalo samozřejmě spousty řešení s přáteli, firmami, které se zabývají renovacemi, lakováním a podobné. Doba lehce plynula, kolo se pomalu renovovalo, až nakonec vše po 2 letech dopadlo opravdu ke zdárnému konci. Pokud by Vás zajímalo na kolik třeba taková renovace může přijít, tak co se týká investované sumy pan majitel prozradil, že na renovaci se vytvořil peněžní fond o hodnotě cca 20 000 Kč. Tato částka byla použita tedy již před zmíněnými 13 lety. Když se do podobného díla pustíte dnes, možná by to mohlo být asi i 10 000 více. Myslím, že na úvod o firmě, jejím vzniku, i získání bicyklu bychom to asi měli vše, a tak se můžeme pustit do samotného představení tohoto hezkého kola od firmy ES - KA.  

Jako většinou, tak i zde začnu prvními prvky viditelnými na pohled, a to je rozhodně barevné ztvárnění laku, jak je kolo celkově designově pojato a kompletně první dojem. Jak vidíme tedy na první pohled, tak kolo nese barvu laku - tmavě modrý - který je na blatnících doprovázen bílými sportovními pruhy se zlatým lemováním, a zlaté gravírování na vidlici kola. Na první pohled je jasné, že se zde nejedná ani o žádný sportovní bicykl (závodní silničák), ale spíše o městské kolo, na dopravu právě po městě, romantické výlety a podobné. Dalo by se využít určitě i na nějakou elegantní a romantickou projížďku, ale co se týká kilometrů, tak nic extra složitého :-). Díky tomu, že na kole je použitý i nosič nad zadní stavbou, tak se v použití kola můžeme v tomto směru jen utvrdit...po městě, anebo na nějakou lehkou projížďku, či piknik. Dalo by se i říci, že kolo působí spíše elegantním dojmem, než nějakým závodním, anebo drsňáckým vzhledem. Co si však ještě na první pohled rozhodně všimneme, tak jsou i doplňky, které celé kolo dotváří stejně, jako jeho hlavní součásti. Je to barevně sladěné sedlo s madly řídítek, dále samozřejmě i barevně sladěný světlomet a kompletně chromové doplňky. Tyto chromové doplňky kolo při pohledu hezky rozsvěcují, a dávají kolu nádech hezké noblesy a výjimečného, drahého a elegantního stylu....to samé i zlaté gravírování na vidlici. Jak jsem se i při rozhovoru s majitelem dozvěděl, tak další součásti, které by se dali na kolo použít, aby vytvořili opravdu originální a původní vzhled, tak je snad prý jiný převodník, na předním blatníku chybí i chromové logo firmy ES - KA, a snad i sedátko pochází z trošku jiného tipu kola. Co jsem ještě vyzvěděl já při prohledávání internetu, tak by správně nejspíše měla být pumpička upevněna na druhé straně sedlové trubky (tedy mezi blatníkem a sedlovou trubkou), a pod sedátkem by měla být na rámu ještě trojúhelníková brašnička. Jak můžeme i vidět, tak prostor mezi zadním blatníkem a rámem je celkem veliký, a tak umístění pumpičky zde, je opravdu možné. To je z prvního vzhledového dojmu asi vše a nyní se přesuňme dále k rámu, použitým materiálům, atd... 

Bohužel nějaké konkrétní rozměry v použité geometrii Vám neprozradím, to bych musel kolo celé sám přeměřit, a na to tedy rozhodně možnost na slavnostech nebyla. Co se týká použitého materiálu, tak jak uvádí Jan Králík ve své knize ESKA JE HEZKÁ, tak firma svá kola vyráběla ze ŠVŮ PROSTĚ TAŽENÝCH trubek, vsazených do spojek a sletovaných. Tento výraz pro technologii výroby si asi dnes nedokážeme úplně představit, ale je to nejspíše naprosto jednoduché. Řekl bych, že kolo je vyrobené z ocelových trubek, které nejsou nejspíše nijak speciální, a smontovány tedy pomocí jakých si spojek. Poté je vše komplet spojeno letováním. Možná, že v době výroby tohoto kola byla použitá technologie vlastně sice velmi jednoduchá, ale za to určitě moderní. Můžeme se tedy přesunout na určité části tohoto bicyklu, a představit si kolo samostatně šroubek, po šroubku :-). Začal bych přední částí, která nabídne rozhodně hodně k vidění, a to tedy věci kolem předního kola, řídítek a vše co v tomto prostoru najdeme.  Začněme klasicky od náboje předního kola a postupujme dále. Náboj zde bude již zakoupený nejspíše moderní/novodobý, ale rozumně je zvolen tak, aby samozřejmě se stylem kola hezky ladil. Použití tohoto náboje bude nejspíše pro městská kola, a použitý materiál nejspíše ocel. Díky tomu, že kolo bylo tedy původně v naprosto katastrofálním stavu, tak je jasné, že i výplet musí být použitý z dnešní doby, ale opět s celkovým pojetím hezky ladí. Přes výplet, který bude nejspíše použitý také již novodobý, a materiál použitý nejspíše nerez/hliník, se dostáváme k ráfku tohoto kola. Díky tomu, že se jedná tedy o renovaci starého rezavého bicyklu, tak i ráfek již musí být použitý také z dnešní doby, a zde bych vsadil nejspíše na variantu hliník, a použití pro městská kola. Hezká vychytávka v této oblasti je určitě kolem ventilku, a zde můžeme najít něco opravdu hodně originálního. Tato exkluzivita spočívá v čepičce ventilku. Zde je totiž tento malý prvek spojen řetízkem, a uchycen na drátu výpletu. Nemůže se tedy stát, že by Vám čepička ventilku mohla někde za jízdy spadnout, a tak o ní třeba zbytečně přijít. Na těchto kolech bývají někdy použité i celkem drahé, a to právě kvůli dochování stylu. Jako poslední použitý komponent na předním kole si představíme pneu. V tomto případě platí to samé, že použitý plášť  rozhodně nebude 100 let starý, ale je zde také použitý již z 21. století. Pokud se vše podařilo dohledat správně, tak je použitý Rubena V19 Mistrál falcový, 28x1 1/2. Jedná se o plášť  vyráběný tedy firmou RUBENA, a snad by měl tento plášť být vyráběný speciálně pro stará kola. To se v tomto případě opravdu trefili. To bychom kolem předního kola měli asi tak nějak vše, a můžeme se posunout o kousek dále. Ještě než však přeskočíme na další součásti, mohli bychom si říci něco o použitém dynamu. Je zde instalováno velmi hezké s názvem JASMON 630. Bohužel se nepodařilo zjisti nějaké konkrétní informace k výrobě použitého dynama, ale co je jisté, že použitý materiál je mosaz. Výroba a vůbec vznik prvních osvětlení na kola se datuje až někde k roku 1895, kdy začalo vznikat první primitivní osvětlení. Naše použité DYNAMO tedy nebude pocházet nejspíše z této doby, ale rozhodně bude o něco mladší. Však také samozřejmě spadá do předchůdců dnešních moderních světel. Co se týká samotného vzniku a objevení dynama, tak princip činnosti elektromagnetických generátorů objevil v letech 1831–1832 Michael Faraday. Tento princip, později nazvaný Faradayův zákon, spočívá v tom, že v elektrickém vodiči, který obtéká proměnlivý magnetický tok, vzniká elektromotorická síla. První dynama rozhodně ani nemohli vypadat jako to, které je použito na našem kole, a rozhodně se do této podoby vyvíjelo mnoho let...možná i desítky. Však pokusil bych se jen podle oka zkusit tipnout, že použité dynamo by vlastně mohlo pocházet ze stejné doby, jako samotný bicykl. Má vše i působit dobově, takže by nemohlo být použité jiné, kvůli zachování daného stylu. Co se tedy týká dynama, tak léta kolem 1920 - 30 by mohla být správně. Nyní bychom opravdu mohli mít v této části zmíněno vše, a tak se po hezky „pogravírované“ vidlici můžeme přesunout za řídítka tohoto bicyklu.   

Tato část kola je určitě velmi zajímavá, a když se na první pohled zamyslíme, vypadá to, že je to i ta nejelegantnější a nejluxusnější část z celého kola. Doslova to za řídítky číší zářícími doplňky a chromovou barvou (leštěný nikl). Na první pohled je tedy i hezky vidět, že od hlavové trubky s logem firmy, až po zvoneček, je tahle část opravdu nejhonosnější. Začal bych zmíněným štítkem s logem firmy, a zde se dostáváme k důležitému poznatku. Dle tohoto štítku jsem při vyhledávání informací měl jedinou možnost čeho se chytit, a tak po oslovení historických odborníků jsem se dozvěděl, že právě díky tomuto štítku může být kolo staré více než 100 let a pochází z období 1918 - 1938. Odborník na slovo vzatý JAN KRÁLÍK mne po konverzaci emailem informoval, že kolo je nejspíše z roku 1930. Tyto štítky s běhounem (postava jedoucí na kolečkách a držící vlajku s názvem firmy) se právě měli na bicykly umísťovat snad jen pouze v tomto období, a poté se již štítky lišili. Tento štítek se měl umísťovat na kola jen v období první republiky (Československa). Poté se již s firmou odehrávali různé záležitosti, a tak štítky již mohli nést další názvy, ale také mohli vypadat úplně jinak. Co se týká štítku našeho kola, tak i zde je zachován styl tedy z období prvorepublikového, a je ještě k tomu v naprosto perfektním stavu...vypadá na kole opravdu skvěle. V okolí tohoto štítku bych ještě rád připomenul spojky, které se tedy používali k montáži a posléze prošli další úpravou, a je to spojka pod i nad štítkem. Původně měl být tento materiál leštěný NIKL a díky tomu, že sehnat tyto komponenty v dnešní době bude rozhodně těžké, je možnost se i domnívat o původních, které jen prošli obnovou.    

Přeskočme již tedy od štítku kousek výše, a zde nám téměř začínají řídítka, je zde i připevněný velmi hezký a viditelný světlomet, a představme si poté ještě další doplňky, které zde najdeme. Jako první nad štítkem je upevněný světlomet, který je tedy celkem dominantní a po průzkumu na internetu, by mohl tento světlomet pocházet od firmy PALABA. Jak jsem zjistil, tak tyto světlomety byli na historických kolech umísťovány celkem často, a i design provedení by tomu mohl odpovídat. Není to však úplně zaručeno, ale je to v této otázce o původu asi nejblíže. Styl provedení (ploché, čistě kulaté bez stříšky), umístění a styl otáčecího tlačítka na vrchu světlometu, ale i uchycení na řídítka tomu opravdu celkem dost napovídají...při porovnání s ostatními, které můžete zakoupit na bazarových stránkách...viz foto černého světlometu. Co mi v tomto směru na vrchu světlometu ale chybí, tak je na chromovém lemu umístěný název firmy PALABA, který zde bohužel není, a tak se o pravém původu můžeme jen domnívat. Jak je již napsáno, tak styl a provedení je tomu opravdu hodně blízko, takže je to směr, kterého se dá chytnout.

Dostáváme se tedy úplně k vrcholu této části a tím jsou řídítka s brzdou, zvonkem a hezkými dřevěnými madly/gripy. Řídítka jsou opět sladěna s celkovým stylem kola a provedení je v barvě leštěného kovu/chromu. Co je určitě zajímavé na provedení řídítek, tak je jejich tvar, který rozhodně pochází jako původní z doby výroby. Jedná se o vprostřed lehce zvlněnou trubku, s konci zahnutými k jezdci. Tento tvar řídítek se určitě vyráběl i dále poté, a byl k vidění i na mnohem modernějších kolech nadcházejících let. Na našem kole se i v tomto směru však držíme stále daného vkusu. Bez pochyby důležitou součástí řídítek je přítlačná brzda, kterou najdeme na pravé straně řídítek. Opět i tato brzda je stylem sehrána s celkovým designem...tzv. páková. Když bychom se i podívali o nějaký ten rok zpětně, a to přesněji na vznik přítlačné brzdy, tak datum umísťování na kola by Vás mohlo také zajímat. Jak jsme si již řekli, tak tento bicykl mohl vzniknout v letech 1918 - 38 (nejspíše přímo 1930), a jedny z prvních přítlačných brzd (je to brzda, která uvádí do klidu těleso pomocí tlaku přímo ze shora na pneumatiku) byli montovány už na VYSOKÝH KOLECH. Co se týká vývoje, tak nějakou dobu si tyto přítlačné brzdy na trhu udrželi prvenství a v pozdějších letech, je pomalu začali nahrazovat brzdy čelisťové. Podařilo se také zjistit, že první VYSOKÉ KOLO bylo vyrobeno v roce 1869 Eugènem Meyerem, ale to se ještě s přítlačnou brzdou nesetkalo. Tento brzdový systém přišel tedy na řadu až poté. Jak jsme s dalšími odborníky, anebo zaměstnanci muzeí diskutovali, tak konec přítlačných brzd není úplně konkrétně datumem vyznačen, protože každá firma v tomto směru postupovala individuálně. Můžeme tedy vidět kola, která v letech 1960 mají již čelisťovou brzdu, ale také i kola, která v letech 1970 mají ještě použitou přítlačnou. V tomto směru záleželo individuálně na firmě. Ústrojí této brzdy (od páky tažená slabší trubka k brzdovému špalíku) a ne jen páka, je také sladěno s celkovým pojetím kola, a tak ani v tomto směru nezůstalo kolo bez stylu...vše se prostě krásně leskne :-). Jako úplně poslední věcí, kterou můžeme najít umístěnou v této části, tak je zvoneček a dřevěné úchyty. Zvoneček je opět také sladěný s celkovým pojetím, a hezky dotváří celý městský elegantní styl. Tento zvoneček ne jen, že je tedy rozhodně i dobový, ale má ještě další zajímavé parametry, které si také rozhodně řekněme. Na zvonku můžeme najít obrázek a rytinu 4lístku, který má znamenat popřání dobré a bezpečné jízdy. Dále je na zvonku také rytina jména, které se vztahovalo vždy k danému prodejci. Dnes tedy mají firmy logo a podobné, ale dříve se na zvonek vytvořit vryt se jménem obchodníka, a fungovalo to vlastně stejně jako dnešní firemní loga. Dřevěná madla na koncích řídítek jen celý hezký styl dotváří. Jedná se o nasazovací dřevěná madla s kovovou obrubou.    

Tuto část kolem předního kola a kokpitu bicyklu, bychom tak nějak mohli mít v celku za sebou a nyní se můžeme přesunout pohledově dále. Jako další si představme středovou část, kde nás čekají převody, kliky, je tu i historická pumpička a tak se opět můžeme dozvědět něco zajímavého. Ještě než se pustíme do rozebírání jednotlivých dílů, mohli bychom prohodit pár řádků o samotném rámu v této části a jeho diamantovém tvaru. Od hlavové trubky kde je rám spojován spojkami z leštěného materiálu, se můžeme podívat dále po rámu třeba až pod sedátko, kde je sice spojka znatelná také, ale zde již spojka drží barvu ve stylu rámu. Když od sedátka pojedete dále směrem k převodům, po sedlové trubce, dojedete ke středovému složení a této části rámu. Zde již žádnou spojku hledat nemusíte, protože rám je zde spojen napevno...vlastně téměř dnešní klasika. Nyní již ale pojďme mrknout na převodník, kliky a další součástky v této oblasti. Převodník, je jako světlomet doslova dominantou středu a tak je to opravdu radost pohledět na takový komponent. Jestli je vše správně zjištěno, tak tento převodník obsahuje 60 zubů. Vyráběla se na přání ještě varianta s 52 zuby. Co se týká vzhledové části, která nás v tomto případě bude zajímat asi nejvíce, tak kolo je opět jako všechny důležité součásti vyleštěno do pěkného lesku\ možná pochromováno a tak je opět znatelný velmi hezký elegantní luxus, který kolu dodává pěkný šmrnc a styl. V převodníku je také uvedeno jméno firmy ES-KA, a tak ne jen třpytem tento převodník zaujme. Další věcí k povšimnutí, tak je rozhodně vytvořená plocha s rytinou přímo u středu převodníku, která je dále jako ozdobná. Na této rytině můžeme najít vyobrazeny lístky/květiny, které jsou propleteny a obtáčí se kolem celého povrchu této ozdobné plošky. Vypadá to, že možná tento ozdobný kryt chrání samotné středové složení před zbytečným poničením (třeba od kamínků), a tak jeho funkce asi nebude jen ozdobná.      

Na představený převodník navazují použité kliky, které jsou zde také velmi stylově sladěny a vše se opravdu blízká, jak když by kolo zrovna vyjelo z výroby :-). Na kliky jsou samozřejmě připevněny i pedály, které bych řekl, že již nejsou použité dobové, ale jedná se o výrobek trošku modernější. Nemám toto tvrzení nijak podložené a ani na vyhledaných katalozích z této doby, jsem bohužel nepoznal, jestli se v tomto směru mýlím. Jsou zde zmíněny určité druhy pedálů viz. obrázek, ale v originálech mohli být třeba i jiné. Však je to opravdu drobný detail, který se určitě dá přehlédnout. Nedělejme z toho zase takovou tragédii :-). Jinak pedály jsou použité nejspíše gumové s kovovým středem, a i na přední a zadní straně nesou použitý přilnavý vzorek...jaké si pyramidky.

Poslední součástí, kterou zde můžeme najít, tak je použitá pumpička na nafouknutí plášťů. V tomto směru se jedná o individuální úpravu (si myslím), která však celkovému dojmu z kola nijak neubírá. Pokud totiž prostudujeme nalezené díly katalogů, tak ani na jednom z nabízených kol nenajdeme v originálním balení pumpičku, která by byla přimontována na rámu. Je tedy možné prohlásit, že pumpička je zde namontována sice dobová, ale je to trošku doplněk navíc. Tyto pumpičky mají ještě něco zajímavého a to horní část, která zároveň funguje i jako rukojeť. Tato krytka se lehce povysune vzhůru, otočí se o 90° do strany, a najednou je horní část v kolmé poloze ke zbytku pumpičky. Tím vlastně vznikne dlaňová opěrka, a za tu jezdec pumpičku drží a může pumpovat. Podařilo se mi zjistit i zajímavou věc od jednoho z prodejců na portále Aukro, kde prodával 2 kusy hodně podobných. Tyto pumpičky se totiž vlastně v počátcích vyráběli mosazné, ale tahle varianta by měla být ocelová. Jakmile jsem řekl, že jsou v černé barvě, docela s velikou jistotou mě tuto informaci sdělil. I dle jeho představy, by vypadalo datum výroby pumpičky kolem roku 1920, ale to již takovou jistotou neoplývalo. Jestli jste postřehli, tak při představování kolem předního kola, jste mohli vidět na předním náboji umístěný šlaufek. Takové celkem zábavné a důmyslné umístění jednoho prvku, který potřebujete a ještě ho s chytrostí lišáka můžete uschovat...dá se totiž do sebe oboustranně zašroubovat. Když se ještě ale vrátíme k pumpičce, tak když se mi podařilo vyhledat nějaký bicykl, který na svém rámu pumpičku měl, byla umístěna doslova z druhé strany sedlové trubky. Tato pumpička byla připevněna na sedlovou trubku, ale otočena mezi rám a zadní blatník. Při krátkém vyměřování se dá určitě pumpička do tohoto prostoru umístit a byla tam především proto, že v horním rohu pod sedlem má být 3hranná kapsička na nářadí/osobní věci. Tohle je ze středové části již opravdu vše, a tak se přesuňme do posledního dílu představení tohoto bicyklu, a to do části zadní.

Zadní část je již poslední při představení tohoto kola a co zde můžeme najít? Na první pohled je jasné, že je zde umístěné zadní kolo, jeden převod, a pro nás i celkem novinka, kterou je zadní nosič. Vezměme to i v této části hezky postupně a začněme od středu. Zde najdeme tedy náboj zadního kola, který by měl disponovat volnoběžkou TORPEDO. Dá se tedy říci, že zde když jedete z kopce, nemusíte stále šlapat, ale nechat v pohodě pedály v jedné poloze a užít si tuto výhodu. Jestli je to tedy i správně, tak se dá použít i směrem zpět (proti směru pohybu kola) a je to vlastně zadní brzda. Myslím, že se trošku shodneme, že v tomto případě asi tento komponent nebude původní, ale měněný. Jak by asi vypadalo originální, které na kole bylo umístěno, když bicykl neumožnil naprosto žádnou jízdu/pohyb :-D. To by bylo TORPÉDO, tak akorát na vystřelení do vesmíru, anebo hození do popelnice :-D. Však se nenechme zbytečně ke konci zmást nejapným humorem, a postupujme hezky dále. Na zadní náboj se také jako vpředu jasně váže výplet, a zde je jasně použitý ten samí...nerez/hliník. Co se týká ráfku, tak je to jasně také to samé a jako vpředu bych vsadil nejspíše na variantu hliník, a použití pro městská kola. Co se mi ještě během psaní podařilo zjistit, tak původně měla být kola na tomto modelu chromovaná, ale majitel si zde nejspíše zvolil tuto variantu, aby ráfky hezky ladili celkově s rámem. Chromování není také vůbec nějaká levná záležitost, a tak bych se ani v tomto směru nedivil, když by byl třeba problém i zde. Já myslím, že to ale vůbec nevadí, protože i tak je na téhle parádní renovaci opravdu hodně hezkého. Dostáváme se i zde k ventilku kola, a na těchto fotografiích je použití řetízku proti ztrátě jasně viditelné. Je to opravdu velmi důmyslné zařízení, které jezdce rozhodně při jízdě může pouze podržet...opravdu milé :-). Co se týká použitých pneumatik, tak opět je to stejné a použité jsou od firmy RUBENA.

Nyní se přesuňme k něčemu, o čem jsme ještě neměli možnost hovořit. Je to tedy rozhodně zadní nosič, který je k dispozici třeba pro menší nákup, a poté i o blatnících. Co se týká zadního nosiče, tak nebudete věřit, ale ten je řekl bych rozhodně původní a možná jen obnovený lak. Je tady možnost, že byl dokoupen ke kolu samostatně, protože jinak byl umístěn v základní variantě na kole ORIGINÁL MODEL 30. Nyní si ještě řekněme něco o blatnících, který jsem i u předního kola schválně vynechal. Když byste se vrátili k nalezeným katalogům, tak byste zjistili, že tento použitý design není vlastně vůbec v nabídce firmy, ale je nejspíše jako originální nápad majitele. Je pravda, že barevná kombinace je rozhodně správně, protože právě 2 zlaté linky po stranách se znázorňovali a byli tak nějak známé pro značku ES -KA, ale tato kombinace není ve vzorníku evidována...viz. obrázek níže. Nejblíže tomuto stylu je varianta 23 u kol lidových, ale i tam jsou vytvořeny na každé straně 2 zlaté linky. Samozřejmě, že to nemění nic na tom, že na kole tento pruhový design vypadá opravdu hezky, a díky kombinaci tmavě modré, bílé a zlaté, se to k sobě i příjemně hodí.

Blížíme se pomalu ke konci tohoto povídání a abychom nezapomněli, tak si musíme představit ještě použité sedlo. Na fotografiích vidíte sedátko, které je odpruženo v zadní části a to 2 pružinami, je kožené s kovovými cvoky, a normální člověk, či lajk by řekl, že sedátko vypadá jako původní. Myslím, že když jsem s majitelem hovořil dokonce snad i padlo, že tento komponent je použitý z jiného kola, ale i tak muselo projít renovací jako samotné kolo. Je to tedy také komponent po opravě, ale rozhodně vypadá dobře. Jestli je alespoň z poloviny tak pohodlné, jak vypadá, tak si nemá majitel opravdu na co stěžovat. Když budeme ale trošku rýpavý a řekneme si, jaké sedátko zde má být originální, tak jsou si celkem podobná, ale menší rozdíly se najdou. Na původním originále, jsou použity v zadní části také 2 odpužovací pružiny, které samozřejmě pomáhají k pohodlné jízdě, ale rozdíl je viditelný v části přední. U použitého sedátka je v přední části pouze materiál potažený kůží, ale u originálu bychom i zde nalezli pružinu....viz obrázek níže. Jestli je mezi těmito dvěma sedátky veliký rozdíl opravdu nevím (co se tedy týká vlastností při jízdě), ale vzhledově to odborník pozná. Za mě z magazínu musím říci, že jestli chce člověk opravdu dodržet stav jako před lety, čeká pána ještě nějaké hledání po bazarech a aukcích, ale jinak je to i tak hezký stroj. 

Ještě než se článek dovrší do úplného konce, tak vás pozvu na při focení vytvořené video, kde se můžete podívat na kolo trošku více živě, než na statických fotografiích.

Tohle je však již opravdu úplný závěr tohoto článku a jak říkám vždy tak doufám, že se Vám představení, fotografie a video líbili, a že se sejdeme zase někdy příště. Takže ZDAREC ES - KA BAJKUJEC a budu se těšit zase někdy příště.