12.

29.08.2024

GHOST KATO FS 2025

Zdravím Vás moji milí Bajkujáci a všichni lesní jezdci, kteří máte rádi zábavu jménem horská kola. Jsou to již uplynulé 3 měsíce, které nás prováděli dalšími kategoriemi v tomto magazínu, a tak konečně zase přišel čas Vám představit nějaký zajímavý horský bajk, který je něčím unikátní, zajímavý, anebo dokonce ojedinělý. V tomto článku se spolu podíváme do pardubické prodejny MOJEKOLO.CZ, kde jsem se pokusil domluvit doufám zajímavou spolupráci, a nafotil jsem zde pro recenzi bajk již na rok 2025. Bicykl pochází od firmy GHOST, a nese označení KATO FS Light Grey Pearl/Riot Red. V tomto článku budeme pokračovat trošku nevšedním způsobem, a protože jsme si firmu GHOST představovali v nedávném článku o 4x crossovém kole NIRVANA, řekněme si něco třeba právě o firmě MOJEKOLO.CZ a zkusme si malinko představit její vznik, historii a co dnes od takové firmy můžeme čekat. Myslím, že díky tomu, že jsem v obchodech této firmy fotil již několikrát, tak se rozhodně sluší vlastně také trošku hlouběji tuto firmu čtenářům ukázat, a tak pojďme na to. Když začnu svým pohledem na věc a jaké mám já osobně zkušenosti, tak za mě tato firma působí na zájemce o nákup velice klidným, pohodovým a odborným dojmem, a je to jeden z největších prodejců v ČR....díky tomu, že nesou i českou doménu svého obchodu, mají rozhodně velikou výhodu. Když navštívíte nějakou z jejich poboček, tak si rozhodně dokážete bych řekl, vybrat kolo pro sebe i přímo na prodejně, a jejich široký sortiment právě na jejich pobočkách je velmi pozitivním prvkem. Třeba poslední návštěva v pardubickém obchodě byla opravdu potěšující, protože výběr je zde pestrý a rozmanitý. Byla to radost podívat se na různé tipy kol, které jsou přímo skladem a tak si i více udělat na zboží náhled, než si ho člověk zakoupí a odnese hýčkat domů...až na ty elektro zrůdy :-D. Co bych mohl ještě doplnit, tak to jsou rozhodně řádky přímo z webu firmy a ty zní: značka Mojekolo.cz je na trhu od roku 1996 a jsme největším prodejcem jízdních kol, elektrokol a cyklodoplňků v České republice. Kolům se věnujeme nejen v práci, ale i ve volném čase, díky tomu vám při výběru kola, elektrokola a cyklodoplňků dokážeme vždy odborně poradit. E-shop Mojekolo.cz a síť 12 kamenných prodejen jsou součástí společnosti Schindler, spol. s r.o., výhradního distributora mnoha špičkových cyklistických značek v Česku, na Slovensku, v Maďarsku a v Polsku. 

Je tedy jasné dle datumu příchodu na trh, že firma působí v tomto oboru již 18 let, a není to tedy žádný trapný nováček, který si myslí, že přinese něco co jsme ještě neviděli, anebo neslyšeli. Za mě jako redaktora magazínu musím jen poděkovat, že je možné vytvářet spolupráce a mít možnost prezentovat jejich sortiment na těchto stránkách. Nyní bychom se již mohli začít věnovat našemu prioritnímu směru, a tím je představení bajku GHOST KATO FS na rok 2025.   

Jako v každém článku o nějakém zajímavém kole začněme prvním setkáním a pohledem, čím nás kolo může oslovit a zaujmout. Začněme tedy řečeno jednoduše prvním dojmem. Na první pohled vidíme, že kolo je vytvořeno v barvách stříbrná v kombinaci s červenou, a vše dotváří komponenty v barvě černé. Když v tomto směru budeme trošku konkrétnější, tak použitá první zmíněná barva není stříbrná, ale jedná se o lehce šedou perleť, či barvu lehkou šedou perlovou. Již tento první použitý prvek řekl bych naznačuje, že kolo má rozhodně hned na první pohled na sobě něco zajímavého, a snaží se trošku oproti ostatním vystupovat z řady. Touto perlovou metalízou se určitě snaží na první pohled upoutat, a dává tím také rozhodně najevo, že se zde nejedná jen tak o nějaký obyčejný bajk, ale je to malá perla ve své kategorii. Až budeme hovořit o ceně, tak bychom si mohli dát za pravdu, že nějaká ta výjimečnost tam opravdu je, a přirovnání k perle není zase až tak vzdálené. K tomu však až později. Další částí barevného ztvárnění je barva červená RIOT RED. Název RIOT RED by měl napovídat, že se zde jedná o hezkou divokou červenou, která má na první pohled určitě upoutat pozornost, a použité linie a tvary hovoří ke světu naprosto jasně...já nechci stát v garáži, ale je potřeba mě nechat si užít hezké lesní traily a bikeparky. Použitá červená tedy jasně hovoří o svižné jízdě, a o pěkném sportovním vyžití. Když se podíváme na použité komponenty a jejich barvy, tak v tomto případě se černou kombinací nedalo nic zkazit, a je to vlastně již léty osvědčené barevné složení. Stříbrná/světlá, červená a černá je prostě dobrá varianta. Kolo na první pohled nevypadá i nějak extra těžké, ale spíše hezky svižný bajk, a tak se dostávám k otázce, jaký materiál je zde použitý. V tomto případě je odpověď opravdu jasné a to i dle barvy stříbrné/perleťové, se můžeme trošku dovtípit, že to bude asi hliník. Je to přesně tak, a použitý materiálu rámu je hliník. První dojem bychom měli za sebou a nyní se přesuňme k první části toho kola, kterou je část přední. Zde si rozebereme vše kolem předního kola, vidlice a poté se přesuneme do kokpitu.   

V přední části se podíváme na vše kolem předního kola od náboje, přes výplet, ráfek, pneu, brzdové kotouče, atd... Jako první si tedy představme náboj, který zde najdeme použitý od firmy SHIMANO a jeho celkové označení zní Shimano HB-MT400-B 15x110 mm. Tento náboj nabídne samozřejmě pomocí CENTER LOCK uchycení kotouče, a jedná se o náboj na pevnou osu. Jestliže si řekneme, že je v tomto případě použitý na trailovém bajku, je asi také dost jasné, že použití sahá nejspíše maximálně do této kategorie. Tento náboj je tedy použitelný od XC/Cross Country až po TRAIL ježdění. Do vyšší a tvrdší kategorie bychom ho asi používat zbytečně neměli, a tak i v tomto případě zvolte i tip jízdy, kterou si s kolem chcete užívat. Od náboje se přes výplet dostáváme na ráfek kola, a zde je použitý Schürmann Yak Disc 25. Tento ráfek se vyrábí ve 2 variantách a to s 32, anebo 36 dírami. Co se týká váhy tohoto ráfku, tak zde se pohybujeme od 610g až 677g....záleží na přesném rozměru. V našem případě se jedná o tu nejtěžší variantu tedy 677g a 32 drátů výpletu. Když si ještě něco řekneme o použitých číslech, tak použité označení 25, je díky vnitřnímu rozměru. Firma, která vyrobila použitý ráfek je pro tento magazín doslova novinkou, protože je to první kolo, na kterém je použitý takový ráfek, a tak bychom si mohli o firmě také něco říci. V tomto směru použiji vyhledaný text přímo ze stránek firmy. 

V roce 1929 se Fritz Schürmann stal nezávislým malířem rámů jízdních kol a založil továrnu Schürmann v Bielefeldu. Během posledních 90 let dokázal Schürmann dále rozšiřovat své postavení a pevně se etablovat na trhu. Dnes je Schürmann-Umformtechnik jako rodinná firma s moderními a inovativními produkty v oblasti dílů pro jízdní kola jedním z lídrů na evropském trhu. Ve společnosti Schürmann investujeme do kvalifikace našich zaměstnanců a do dalšího rozvoje našich strojů. Společnost Schürmann-Umformtechnik je dobře připravena na budoucnost, s rozšířením zákaznického trhu, rozšířením výrobních a skladovacích kapacit. Kvalita, servis a flexibilita jsou v naší společnosti tradičně velmi důležité. Často jsou to inovace, které nabízejí řešení šitá na míru zákazníkovi. Dobrý a dlouhodobý vztah s našimi zákazníky je pro nás důležitý. Vidíme sami sebe jako svého partnera. Naším prvořadým cílem je vždy spokojenost našich zákazníků. Spoléháme na moderní stroje a dobře vyškolené a motivované zaměstnance! Neusínáme na vavřínech, ale důsledně naše produkty dále vyvíjíme. Dokonalost je cílem. 

V představeném ráfku je usazen také nějaký plášť, a přesné označení zní WTB Ranger 2.3 Comp. Tento plášť  je jako náboj předního kola použitelný od tratí XC/CROSS COUNTRY až po TRAIL ježdění. Jak uvádí sám výrobce, tak vprostřed vytvořené výstupky Vám pomohou odjet si trať  pěkně v tempu, a výstupky na vzorku po stranách, Vás zase pohlídají hezky v klopených zatáčkách lesních trailů. TriTec použitá technologie míchá tři různé pryžové směsi, které poskytují různé úrovně trakce, podpory a odolnosti na základě jejich umístění v běhounu. Guma s vysokou tvrdostí poskytuje základ pro celý vzorek běhounu a mírně zasahuje do základny každého špalku vzorku. Zde se snaží poskytnout další podporu pro použité měkčí směsi. Středové špalky jsou vybaveny směsí střední tvrdosti, která poskytuje trakci a odolnost bez obětování účinnosti odvalování. Vnější špalky mají nejměkčí směs pro maximální přilnavost. Abychom také na něco nezapomněli, tak v této části najdeme i brzdové kotouče a třmeny brzd. Brzdové kotouče jsou od firmy SHIMANO a rozměr je 180 mm. Třmeny brzd jsou použité od brzdového systému firmy TEKTRO s označením HD-M275. Tyto brzdy jsou samozřejmě použity dle vlastností a možností celého kola, a jedná se o 2 pístové brzdy. 

Přední kolo a vše kolem máme také za sebou, a můžeme postoupit tedy o něco dále. Hezky ladně se pohledem po vidlici od firmy SUNTOUR s názvem XCR, která disponuje zdvihem 130 mm a je tedy naprosto hezky sehraná i se zdaním tlumičem, dostáváme do kokpitu tohoto kola. Zde nás budou zajímat jasně řídítka, představec, gripy a vše ostatní co zde najdeme. Abychom ale vidlici jen tak neodbili pár slovy, můžeme si o tomto komponentu říci ještě něco více. Zdvih je tedy 130 mm, což je naprosto pro trailové ježdění příjemná informace. V tomto směru nejsme ani na úplně spodní hranici této kategorie, ale lehce se blížíme ke středu zdvihů. Trailová kola disponují zdvihem od 120 do 160 mm, a tak jsme někde v tom zlatém středě. Vidlice disponuje také nějakými ovládacími prvky, a tak si můžete seřídit tvrdost a tuhost pružení, vypnout vidlici a vytvořit si třeba na silniční přejezd pevné kolo bez pružení. Co se týká váhového zařazení, tak tato vidlice si nese číslo něco kolem 2,5 kg.  

To by bylo tedy z prostoru pod řídítky vše, a nyní se podíváme do prostoru nad. Zde začneme hlavovým složením, poté představcem, řídítky a jejich osazením. Jako první je tedy na řadě umístěné hlavové složení, které je instalováno do hlavové trubky a nese označení Strummer semi-integrated. Firmu STRUMMER můžete na tomto projektu registrovat také poprvé, stejně jako firmu, která vyrobila použité ráfky, a i zde se jedná o velmi precizní a kvalitní výrobek. Srdcem firmy je kvalita, a patří mezi nejúspěšnější výrobce těchto cyklodoplňků na světě. Další přichází na řadu představec, který by měl být dle internetového obchodu Ground Fiftyone Dia. 31.8 mm. Co se týká nafoceného představce, tak jsme se i s lidmi z prodejny shodli, že je to nejspíše nějaký „NO NAME“ představec a tak další specifikace bohužel uvedeny být nemohou. Firma si vyhraňuje tu možnost komponenty dle potřeby změnit, a tak to nejspíše v tomto případě i dopadlo. Dále jsou na řadě řídítka, která již s popisem souhlasí, a jedná se o řídítka Ghost Ground Fiftyone Dia. 31.8 mm s délkami 720mm (S), 740mm (M-L), 780mm (XL). Jak můžeme vidět, tak představec i řídítka jsou vlastně ze stejné série, a tak můžeme i nakonec vlastně trošku doufat, že i když představec není nijak popsán a označen logem, je to zde instalovaný set. Co se týká osazení řídítek, tak jak jsem zmínil již při představení třmenu brzdového systému, tak zde se jedná o brzdy firmy TEKTRO. Dále na řídítkách můžeme najít páčku přehazovačky, která je použita od firmy SRAM a sériové označení nese SX Eagle. V této sérii najdeme poté komponentů více, ale k tomu se dostaneme později. Jako poslední jsou na řídítkách použity GRIPY a ty najdeme použitá MTB a firma také GND 51. To je z kokpitu tohoto parádního bajku vše, a nyní se můžeme přesunout do další části a tou je část středová.       

Ve středové části si povíme něco o umístěném tlumiči, převodech, středovém složení, klikách a o všem, co se nám podaří objevit. Jako první bych začal středovým složením, které je použito SRAM Power Spline 118/73. Bohužel se zde musím trošku zastavit, a říci pár nepříjemných zpráv, ale musím být upřímný a zbytečně nic neskrývat. Pátral jsem a zjišťoval, a od několika různých na sobě nezávislých prodejců bylo řečeno, že tento tip středového složení by raději na trailové kolo neumístili. Jedná se o středové složení spíše na CROSS COUNTRY, a montáž takového komponentu spíše na kolo, na kterém se nebude příliš skákat, nejlépe vůbec. Tento střed patří k těm obyčejnějším. Jsou to samozřejmě neveselé informace, a nechci tím prodejcům způsobit zbytečně nějaké potíže, ale jak jsem dostal tak prodávám. Od středového složení přeskočme na kliky, které jsou zde použity SRAM SX Eagle 32T. Zde se již dostáváme opět k sérii SX EAGLE, a bude toho ještě více, ale toto sladění komponentů si odhalme postupně. Co se týká použitých klik, tak se jedná o hliníkové kliky pro pohon 1x12. Převodník je velmi chytře konstruován tak, že pokud jsou komponenty hezky sladěny ze stejné série jako zde, tak mají zabraňovat zbytečnému opotřebení řetězu i samotných zubům převodníku, a vše má fungovat v pěkné a plynulé tichosti.... ze stránek prodejce: nové profilování zubů převodníku přináší hladký chod řetězu a prodlužuje životnost. Kliky jsou navržené pro kompatibilitu s převodníky SRAM X-SYNC™2 a proto umožňují plnou kontrolu nad řetězem – profil každého zubu je precizně formovaný tak, aby pracoval v tichosti, efektivně a bezpečně s vnitřními a vnějšími články řetězu Eagle™.     

Jako poslední součástku, kterou najdeme v této středové části je tlumič, na který se všichni jistě těšíte. Je to i většinou taková dominanta tohoto prostoru, a tak jsem si ji schválně nechal nakonec, aby jsem Vás hezky napnul. Jak vidíme na první pohled, tak se jedná o zadní tlumič od firmy SR SUNTOUR, a jeho sériové označení je RAIDON R. Tento tlumič nabídne jako vidlice 130 mm, a jeho rozměry jsou 210x50. Jedná se o tlumič zadní stavby, který je konstruován a sestaven na XC a TRAIL jízdu, a tak i v tomto směru se stále držíme v dané kategorii, do které celé kolo i komponenty spadají. Tlumení je u tohoto tlumiče zajištěno vzduchové, však není to jediná veličina, která k dobrému fungování a chodu pomáhá. Jak je uvedeno na stránkách prodejců, je zde na tlumení použitý OLEJ + NITROGEN, a nastavení pružení je právě pomocí tlaku vzduchu. Pokud bychom se podívali na použití čepů k uchycení zadní stavby a tlumiče, tak zde najdeme použitou technologii 4 čepu, ale přeci jen trošku jinou, než byste možná čekali.

Uchycení jednotlivých čepů je trošku odlišné od klasické stavby, ale díky tomu, že tento tip kol přechází z jednotlivých ročníků již od roku 2022, a nezaznamenal žádné technické změny, tak je to nejspíše osvědčená technologie, která kolu i jezdcům vyhovuje. Pokud bych měl říci k tomuto tématu pár slov jako reportér, myslím, že posunout 4 čep až na konec zadní stavby a tak nenechávat tento kus rámu v celku, je spíše později řekl bych pro zlost. Při doskocích, či trošku ostřejším řezání zatáček se tyto čepy samozřejmě mohou tlakem materiálu a působením povolovat. Vznikne tam vůle, která je samozřejmě nežádoucí. Při kompletaci/výrobě kola musí být také tohle zbytečně další problém, který může výrobu zdržovat, a firmu možná stojí i nějaké peníze. Jednoduše řečeno, že čím méně serepetiček, tak tím lépe, a méně zbytečných věcí k opravě. Je to však pouze myšlenka od počítače, která v praxi nemusí být samozřejmě pravda, ale trošku to k pár řádkům navíc vyzívá :-D. Tím jsme se dostali na konec druhé části tohoto kola, a tím byla část středová. Nyní nás čeká již jen poslední, kde se podíváme na věci kolem zadního kola a tohoto prostoru.    

V této zadní a zároveň poslední části nás bude zajímat určitě zadní náboj, výplet, ráfek, pneu, kazeta, no a vše další co se zde nachází. Jako u kola předního, tak i zde tedy začněme nábojem, který je použitý od firmy SHIMANO a celé označení je Shimano FH-MT410-B 12x148 mm. Tento zadní náboj je určen přímo pro MTB disciplíny, a pro 12 rychlostní kazety. Uvnitř náboje jsou použita průmyslová ložiska, a samotný náboj by měl vydržet i trošku drsnější zacházení...což je v našem případě dobře. Celkově je to opět vše hezky sladěno, a použité komponenty jsou takové jaké mají být. Když od náboje skočíme na kazetu, tak se dozvíme, že se jedná o kazetu SRAM PG-1210 11-50 zubů, a je to kazeta 12 rychlostní. Představený náboj je vyroben přímo pro 12 rychlostní kazety, a tak je to vše seřízeno jako hodinky. Na této kazetě je použita technologie Power Glide, což by mělo znamenat, že pastorky jsou speciálně upravené proti poškození, a to i dalších navazujících komponentů. Trošku jsme předběhli a přešli v rychlosti na kazetu, a tak bychom se měli vrátit hezky zpět k postupnému představení. Nyní je na řadě ráfek kola, a ten je jako u předního použitý Schürmann Yak Disc 25. Tento ráfek má i stejné rozměry, a tak zde není žádná změna. Po ráfku následuje použité pneu, a i zde se nedějí žádné inovace. Použitý plášť je WTB Ranger 2.3 Comp. Nyní sklopme oči zpátky směrem ke kazetě, ale již se posuneme na použitou přehazovačku, která je zde SRAM SX Eagle 12-S. Když máme použitou 12 rychlostní kazetu je jasné, že musí být i 12 rychlostní přehazovačka, a tak i zde je to vše správně seřízené. Přehazovačka Sram SX Eagle je základním modelem přehazovačky a vstupní branou do ekosystému Eagle. Využívá prověřenou konstrukci SRAM X-HORIZON. Spodní rolnička X-SYNC je zvětšená na 14 zubů a přehazovačka tak bez problémů pojme kazety 11 až 50 zubů. Také přispívá k hladkým změnám převodů a šlapání. Stálé napnutí řetězu a tichý chod pak zajišťuje systém Type-3 ROLLER BEARING CLUTCH. Vypadá to, že i když se jedná o vlastně základní model SX EAGLE, tak je to celkem účinný a na ježdění vhodný komponent.        

Zadní kolo, zde použité komponenty a vše co bylo nutné jsme si řekli, a nyní se již přesuneme pouze k posledním 2 součástem, a tím je sedlovka a sedlo. Co se týká použité sedlovky, tak tu nalezneme GND 51 31.6 mm. Výrobce je samotná firma GHOST, a jedná se o hliníkovou, 400mm dlouho a 417g vážící sedlovku. Na sedlovce je také umístěno nějaké sedlo, a to je zde použito Selle ROYAL VIVO. Sedlo je vyrobeno v barvě - matná černá s lesklým černým akcentem. Když se podíváme na výplň tohoto sedla, tak najdeme polyuretanovou pěnu, eliminující nepříjemné nárazy vznikající při jízdě na kole. Sedátko má také nepromokavý potah. Když by Vás zajímala váha, tak sedlo váží 343g.

Komponenty a i samotné kolo jsme si představili snad celé, a zbývá prozradit cenu. Když se nad tím zamyslíte, tak cena pod 40 000 Kč v dnešní době není zase nic tak tragického, a díky tomu, že kolo se dá využít jak na hezké a dlouhé projížďky po lesích, tak i nějaké to skotačení v bikeparku, tak to zní řekl bych celkem solidně...přesná cena je 37 990 Kč. Na úplný závěr si Vás dovolím pozvat na vytvořenou videoreportáž, kde si tento bajk můžete prohlédnout v dalších záběrech.   

To je dnes z objevování něčeho zajímavého opravdu vše, a jak říkám vždy tak doufám, že se Vám představení, fotografie i video líbili, a že se spolu sejdeme zase někdy příště. Takže ZDAREC TRAILEC BAJKUJEC a budu se těšit :-).