4.
KAVÁRNA A HISTORICKÉ KOLO
Já vás zdravím moji nejvěrnější Bajkujáci :-), a dnes si spolu zajedeme za cyklistikou do jedné příjemné restaurace a kavárny s názvem Assenza. Zajedeme si na kávičku samozřejmě, ale také se zde podíváme trošku po historii cyklistiky, a budeme i tak trošku objevovat a pátrat. Nedávnou návštěvu v Hradci Králové, kde se tento podnik nachází, jsem si zpříjemňoval procházkou po městě a focením místního městského cykloruchu. Když mé kroky vedli centrem, narazil jsem na tuto restauraci a protože mne okamžitě přitáhlo venku vystavené kolo, které neslo na sobě květinovou výzdobu bylo mi jasné, že zde pracují lidé se vztahem k cyklistice. Ono samo o sobě město Hradec Králové je doslova cyklo městem, protože tento dopravní prostředek se zde používá v opravdu hojném měřítku (to samozřejmě chválím), a tak to není nic ojedinělého, ale měl jsem tendenci tuto kavárnu navštívit. Takže mé kroky zavítali na práh tohoto podniku a to, že zde byla přítomna zrovna i paní vedoucí bylo více než fajn. S milou paní jsem si popovídal, vysvětlil co tvořím za projekt, a že mne určitě zajímá jak jsou oni s cyklistikou kamarádi. Venku vystavené kolo dost napovídalo. Při tomto rozhovoru a otázkách mé oči hledajíc nějakou další cyklorelikvii, šmejdili po místnosti, až najednou jsem se s pohledem obrátil k místu odkud jsem přišel a uviděl kolo, o kterém si budeme dnes povídat. Dle těchto řádků to trošku zní, že o kole budu vědět spousty věcí, a že to bude výprava do historie jakou svět neviděl, ale musím se přiznat, že bohužel já, a ani majitelka jsme o kole žádné detailnější informace nezjistili. Zkusme si kolo tedy alespoň představit :-).
Bezesporu se jedná již o nějaký ten rok starý kousek, ale i těch pár let a možná i desetiletí, nejsou nějaký významným způsobem na kole znát. O kole je hezky pečováno a díky tomu, že je vlastně uskladněno v interiéru, tak nezažívá divoké povětrnostní podmínky, anebo výkyvy počasí, které by mohli neblahým způsobem na kolo působit. Dokonce je to vlastně taková ozdoba této restaurace, protože když vejdete hlavním vchodem přes dřevěnou zahrádku, kolo vás vítá vedle vchodových dveří. Působí na vás hezkým a elegantním dojmem. Na kole jsou zavěšeny dvě brašny, které slouží jako skladový prostor pro časopisy, a tak když si zde vychutnáváte dobrou kávu, anebo nějakou dobrůtku z kuchyně, můžete si přečíst i nějaké ty řádky z tištěného čtení.
Kolo je tedy poměrně zachovalé a název firmy, která kolo vyrobila je dle písmen na štítku XBC. Je tedy fakt, že název se nám podařilo na rámu kola rozluštit a nedalo to ani tolik práce, ale vyhledat nějaké další informace odkud třeba kolo pochází, kdy bylo vyrobeno a co je to vlastně zač, již tak lehké není. Logo na rámu vypadá dosti dobře a rozhodně to nebude jen nějaký výmysl (západ slunce s letící vlaštovkou), který je řekněme FEJK. Myslím však, že kolo sice nese i trošku modernější prvky, jako jsou čelisťové brzdy, ale taková kola se vyráběla již třeba v roce 1950 :-). Znamená to, že sice máme před sebou řekl bych ještě použitelné kolo, které má nějaký ten modernější prvek, ale také může být opravdu na světě již pěknou řádku let.
Co se mi podařilo vyhledat asi nejvíce podobné, tak je logo firmy SWALLOW - VLAŠTOVKA, ale tato firma má bohužel tak nějak vše obráceně. Vlaštovka letí bohužel vzhůru, a hlavně v logu není zapadající slunce. Může to být třeba nějaký předešlí tip či model jejich firmy, ale to si úplně nemyslím. Dle mého to bude firma, která nebude až tolik známá, ale když je štítek přidělán na rámu cvočky, tak to nikdy není jen tak nějaké kolo :-). Tyto štítky se totiž dost často sbírají a tak vždy má kolo nějakou vetší hodnotu, než kolo, které nese pouze nálepku na rámu.
Co se při bližším pohledu týká dalších komponentů, myslím si, že budou asi všechny ještě originální. Dle mého se na kole asi moc nejezdilo, a paní majitelka ho sehnala či zakoupila v tomto stavu. Když se nad tím trošku zamyslíme, tak na to, jak může být staré, je opravdu hezky zachovalé a udržené. Prošlo samozřejmě malou renovací (lakováním), ale to je asi tak nějak vše. Při dalším zkoumání jsem objevil na zadní stavbě něco, co ale bude také rozhodně výměna komponentu, a je to část spojená s napínáky zadního náboje. V této části najdeme název Favorit a tak je jasné, že do kola se tedy nějakým lehkým způsobem zasahovalo.
V přední část se ještě vraťme k řídítkům, a zde najdeme jako hezký doplněk zvoneček. Jinak na řídítkách je nainstalována jedna páčka brzdy a to k přednímu kolu. Zadní kolo se zabrzdí pomocí klasického způsobu pedálem vzad, či proti směru jízdy.
Převod je zde samozřejmě jenom jeden, ale opět jako u předešlých komponentů to vypadá na kompletní originál systém pohonu. Pedály jsou řekněme také již lehce moderního stylu, a tak o původu by se asi dalo spekulovat. Však i tak s kolem tvoří nenarušený design, a pocit původních. V této části najdeme i kryt řetězu, a ten vypadá také jako původní.
No a na úplný závěr se podívejme na čem bychom seděli, pokud by jsme se na kole chtěli projet. Opět i v tomto případě budu tvrdit, že sedlo je původní a to i díky opotřebení, které je na pohled lehce znát. Však i díky starému designu a vůbec kompletnímu vzezření sedátka, je asi pochybovat o tom, že by nebylo původní myslím zbytečné. Může být vyměněno, ale zde si to spíše nemyslím. No a co se týká materiálu, tak asi semnou budete souhlasit, že bude kožené :-). To se dříve dělalo hodně a ne jako dnes, že je spousty různých náhražek a umělých variant.
Za mě tedy rozhodně za tohle kolo dávám majitelce velký palec nahoru, protože je sympatické takto hezky podpořit cyklistiku i v restauraci. Pokud byste měli zájem kolo vidět, můžete se zastavit na adrese Švehlova 443, 500 02 Hradec Králové, a hledat Assenza Café a Tapas. To je dnes z výpravy za historií již opravdu vše a jak říkám vždy, tak doufám, že se Vám povídání a fotografie líbili, a že spolu sejdeme zase příště u něčeho zajímavého. Takže ZDAREC BAJKUJEC a budu se těšit zase příště :-)
Tento článek vznikl ve spolupráci s firmou ASSEENZA CAFÉ a TAPAS.