6.

19.05.2022

GT AIR 2022

Takže moji milí Bajkujáci :-), konečně se mi podařilo ulovit zase nějaké fešácké BMX kolo a dokonce v dnešní těžké cyklodobě i ročník 2022. Díky tomu se zase po nějakém čase, můžeme spolu pustit do recenze zajímavého kola z FREESTYLE odvětví. Čekal jsem opravdu delší dobu, než se mi podaří najit nějaký bajk, který by mne doslova oslovil na první pohled a ne jen proto, že by to bylo kolo na rok 22, ale dostane mě svým vzhledem a kompletně stylem. Takže tahle recenze bude snad pořádně inspirující a nakopne vás na pořádný letní rajdy po městě, parcích, pumptracích a vůbec :-D. Pojďme tedy na to vy holomci :-D.

PS: těmito řádky chci ještě poděkovat firmě OUTDOOR ČESKÝ RÁJ, která kolo k nafocení zapůjčila. Firma se nalézá v Kosmonosech - Mladá Boleslav.

Když jsem pročítal starší články, kde již nějaká kola GT prezentuji tak jsem si uvědomil, že firmu GT jsem ještě u kol BMX vlastně moc nepředstavil. Začnu tedy tím, že Vám nastíním alespoň krátce, jak firma vlastně vznikla, nějaké ty datumy, atd... :-).

Firma začala produkovat první BMX rámy v roce 1972. Tyto rámy však bohužel nebyli nějak dostatečně pevné a tak GARY TURNER, který firmu založil, svařil svůj první závodní rám a to pro syna, aby mohl brázdit tratě okresních závodů v Kalifornii. Stalo se tak něco neskutečného a tento rám doslova zazářil v historii této firmy, a stal se jejich hitem. Další roky 1974 - 1980 se společnost GT Bicycles zrodila s jednoduchým posláním: Aby pomáhala jezdcům překonávat své limity, díky tvoření maximálně odolných a inovativních rámů. Tato vize oslovila celou BMX komunitu a GT v krátkém čase dominovalo BMX závodním okruhům. Je to neskutečné, jak téměř vždy je zrod firmy vytvořen jedním člověkem, který prostě zamaká na své technologii a ono to prostě vyjde :-D. Takhle se píší legendy světa :-D. V dalších letech firma tvořila i dál, ale zase až do takových detailů zabíhat nebudu...když tak hledejte celou historii na www.gtbycicles.cz. Zde se dozvíte komplet působení až do dnešní doby :-).

Nyní již, ale přistupme ke kolu samotnému, protože jeho barevné provedení vás si myslím doslova naladí, na krásné letní azurové dny a tak se to léto hezky odpálí :-). Přímo tedy u kola bych začal tím, co jsem již trošku nadhodil, a to barevným sladěním a kompletním stylem. Rám samotný a vidlice, jsou provedeny v barvách tmavě šedá až do černa, a jsou naprosto perfektně doplněny barevnými komponenty v barvě králíčka Azurita a červenou barvou. Tahle kombinace vypadá tedy dle mého naprosto super a když člověk vidí takové kolo jet někde třeba v parku, rozhodně bych řekl, že mu to musí udělat radost, až to v něm možná vyvolá malou závist :-D. Takže barevné sladění bychom měli, a pojďme tedy přistoupit k použitým materiálům a komponentům, které na kole najdeme.

Když tak pozoruji třeba dirtová kola, která jsou ve většině případů a to i u firmy GT vyráběna hliníková, trošku mne na dnešní dobu zaráží, že taková hle pěkná střela je ještě stále v provedení - rám OCEL. Přesné znění dle prodejce zní Hi-Ten Steel Tubes, DT Gusset, American BB, Seat Stay U-Brake, 1-1/8" H/T, w/ Removable Rotor Tabs.

Od rámu se přesuňme na vidlici, která je tedy barvově laděna k barvě rámu, i když samotná barva je o něco tmavší, než ta použita na rámovém trojúhelníku. Pokud by vás zajímal přesný název, tak pojmenování vidlice zní - GT FS Design, Hi-Ten 2pc. Steerer & Tapered Legs, 31mm OffSet, 3/8" Axle Dropouts. Podle tedy názvu prodejců i výrobce, tak vidlice je vyrobena také z ocele a to HI-TEN jako rám. Barvově je ještě doplněna na vnitřní straně logem a názvem firmy.

Z vidlice bych přeskočil na přední kolo, jeho osazení a komponenty. Důležitou součástí, od které se odvíjí i zbytek, tak je rozhodně náboj. Pokud bychom si přečetli název výrobce, dočteme se, že se jedná o Steel Body, Loose Ball 3/8" x 150mm Heat Treated Axle, 36h, 15mm Nut / Steel Body. Je to tedy ocelové tělo, 150mm tepelně zpracovaná osa a 15mm matice\ tělo tedy ocelové. Na náboj je vinuto 36 drátů, které jsou přichyceny na ráfek Alloy Single Wall 20“, 36h. Tento ráfek nese rozměr, na který se dají bez potíží obout pláště Innova 20 x 2.2". Když jsme se dostali k plášťům, tak zde musim říci, že zde je tento komponent opravdu výrazným prvkem. Pláště doslova rozsvěcují celé kolo krásnou azurově modrou barvou a tak bych řekl, že tohle kolo dostává díky nim, naprosto perfektní rozměr :-D. V drátech již v základu najdete umístěnou oranžovou odrazku, kterou asi stejně spousty z nás sundá, ale pro ty menší či začátečníky, je to dobrá věcička. Co je ještě blízce spojeno s přední kolem, tak je rozhodně brzda a tu najdeme čelisťovou s gumovými špalky, a je stejná jako u zadního, ale to až později.

Takže přední kolo a s ním spojené věci jsme si řekli, a nyní zase přeskočme o kousek dále. Posuňme se k hlavovému složení, představci, řídítkám a osazení řídítek. Začnu tedy hlávkem a to je použito 1-1/8" Threadless, Steel. Jedná se tedy o hlavové složení s těmito rozměry a použitý materiál je ocel. Na to úzce navazuje představec, který je vyroben firmou GT - GT Top Load, 1-1/8", Cold Forged Cap, 32mm Rise, 40mm a řídítka v něm usazená GT Freestyle 2pc., Steel, 8.375"H x 28"W, 3° Up, 11° Back. Jak to má být, tak na takovém kole je představec trošku robustnější, s větší výdrží kvůli nárazům a to by asi tento komponent měl splňovat. Je i hezky doplněn logem a červeně zbarvenými šroubky. Poslední věcí, kterou najdeme na řídítkách jsou gripy a páčky brzd. Gripy jsou jemně vroubkované, aby ruce zbytečně z těchto madel neklouzali a páčky jsou hliníkové Alloy U-type. Na konci gripů jsou záslepky, kde najdeme hezky ztvárněné logo firmy GT.

Nyní přeskočme z přední části tohoto pěkného kola na střed a zde si řekněme, jaké komponenty najdeme zde. Začněme klikami, které jsou použity GT Power Series Cr-Mo 3pc., 170mm Arms, 19mm x 8T Cr-Mo Spindle, GT 25T Steel Chainwheel. Pokračujme na pedály, a ty jsou použity GT Low Profile FS Platform Design. Oba tyto komponenty jsou označeny značkou firmy a tak se budu tedy domnívat, že je to vše vlastní výroba GT. S klikami je spojen převodník, který najdeme opět samozřejmě jeden, a i celé kolo je tvořeno jako singlespeed. Počet zubů jsem neobjevil, ale to bude nějaký ten standard - v předu 36. Středové složení navazující na kliky i převodník, je American Loose Ball Bearing. Tento prostor, který je v středu celého kola, je ze zadní stavbou kam budou směřovat naše kroky propojen řetězem a ten je použit KMC Z410. Jedná se o levnější řetěz, stavěný přímo pro jedno rychlostní kola a když by Vám náhodou prasknul, tak jeho cena nepřevýší 130 Kč. 

Nyní se již dostáváme téměř ke konci tohoto představení a v těchto obrázcích, se podíváme na zadní část tohoto bajku a jeho osazení. Začnu stejně jako v předu a to nábojem, který je použit Loose Ball, 14mm Adapter x 180mm Axle, 9T Cassette, 36h, 17mm. Jedná se tedy také o ocelové tělo náboje a zde je použit převodníček s 9 zuby. Osa jak vidíme je použita širší, než je u předního kola a tak to určitě i všichni známe. Ono totiž je použit i zadní plášť širší než v předu a to Innova 20 x 2.3". Tato část se tedy vyznačuje takovou větší mohutností, než to je v přední části. Jinak je vše téměř duplikátní. 

Zde můžete vidět zadní náboj a jeho okolí, plus jako v předním kole je použita oranžová odrazka. Jak jsem řekl, tak pro začátečníky je to dobrá věc, ale pro zkušenější je to trošku zbytečnost. Hovořil jsem i o zadní brzdě, která je použita stejná jako u předního kola. Ta je usazena také klasicky a to pod zadní částí rámu. Použity jako v předu jsou gumové špalky, které brzdí po zmáčknutí brzdy o ráfek.

No a úplným závěrem tohoto článku se dostáváme k sedátku, sedlovce a této poslední části. Sedátko v tomto případě není vůbec nijak speciální (co se týká obrázkového ztvárnění a designu), ale vypadá dosti jednoduše a pohodlně. Originální název tohoto sedla je Railed. Tipnul bych, že se jedná také o výrobek firmy GT. Použitá sedlovka neze označení Alloy, 25.4mm x 200mm a tak se jedná o slitinovou sedlovku s těmito rozměry. Stažení je vytvořeno na šroubek (nejspíše imbus), který je také barevně doplněn ke zbytku kola.

To je tedy ze čtení a obrázkové části dnes již opravdu vše, a jak říkám vždy tak doufám, že se Vám článek a fotografie líbili, a že se spolu sejdeme zase příště u objevování něčeho zajímavé, ze sféry FREESTYLE cyklistiky. Ještě si vás dovolím pozvat na úplně totální závěr na video, které Vám kolo ukáže v živých záběrech.

To je pro dnešek již úplně, ale opravdu úplně vše a budu se těšit zase příště ZDAREC BAJKUJEC.