6.

18.09.2024

Sram GX Eagle Transmission AXS T-Type

Zdravím Vás milí Bajkujáci u tohoto článku :-). Dnes máme v této kategorii, ale i celkově takovou malou premiéru a to v tom směru, že si poprvé na stránkách projektu představíme samostatný komponent, a tím bude tato velmi pěkná, moderní a technologicky vyspělá přehazovačka od firmy SRAM. Co řeknu rovnou na začátku abych náhodou nezapomněl, tak musím poděkovat firmě KOLOKRÁM.CZ v Liberci, která tento komponent zapůjčila k nafocení a také doufám, že bude s tímto představením spokojena. Nyní přistupme již přímo k firmě a naší přehazovačce, a začněme si ji hezky postupně poodkrývat a představovat si její výjimečné vlastnosti.

Než se vrhneme na samotný výrobek, a protože je tohle vlastně premiérový článek, mohli bychom si představit i trošku něco o samotném výrobci a tím je společnost SRAM

Tato firma byla založena na jediném produktu v roce 1987 a v roce 1988, a uvedla na trh silničních kol řazení Grip Shift (neboli twist shift). V roce 1991 byla tato technologie přizpůsobena pro horská kola a SRAM rychle rostl. Příběh SRAM začíná na začátku roku 1987 zakladatelem Stanem Dayem, který trénuje a závodí v triatlonu. Stan byl přesvědčen, že existuje lepší způsob řazení a zjistil, že sáhnout po spodní rámové trubce k řazení převodů je nepohodlné a neefektivní. "Proč jsi nemohl dát řazení na řídítka?" zeptal se. "Otočíte rukojetí a převod se změní." Když byl Stan na lyžařském výletě v Coloradu, předvedl kamarádovi a skvělému inženýrovi Samu Pattersonovi prezentaci o otáčení řídítek. Sam se vrátil do své garáže v San Diegu, pár měsíců se tam šťoural a koncem jara přišel s prototypem otočného řazení. Zrodil se Grip Shift.

Když má být tento článek vlastně o průkopovém výrobku této firmy, tak říci si něco o zrození řazení od zakladatele se celkem hodí, a myslím, že i tento příběh zní opravdu velmi zajímavě, poutavě, a poodkrývá vlastní podstatu toho, proč je dnes tato firma jedním z lídrů na trhu. Dost již však takové okrajové omajdy, a pojďme na připravenou porci, které bude jistě vydatná. Když si zde představujeme nějaký bajk, začínáme postupně od vzhledové části, přes samotné součástky, až si vše kompletně řekneme a ověsíme nějakými řádky. V tomto případě budu postupovat naprosto stejně, a začněme tedy od prvního pohledu, a potom pojedeme dále.

Co by se dalo říci na první dobrou? Samotný komponent vypadá velice propracovaně,  moderně a trošku by někoho mohlo napadnout, že je to nějaký malý transformer :-D. Já si to prostě nemohu odpustit. Dnešní doba nabízí opravdu dost tvarů výrobků v cyklistice, které tyto věci dost připomínají, a tak se mému přirovnání není ani možné divit. Jinak jsem rozhodně CYKLOBOT, BAJKBOT, anebo jak chcete nazvat robota od cyklistiky :-). Rozhodně kámoším s AUTOBOTY, a jasně jsou DECEPTICONI úhlavní nepřátelé :-). Však obrázek, který by bohužel odkazoval právě na špatnou stranu tedy DECEPTIKONSKOU, tak ve skutečnosti znamená EAGLE, a to je v překladu OREL. Tato přehazovačka pochází právě z řady EAGLE, a proto i doplňkové logo. Dále můžeme vidět, že vše do sebe velmi vkusně a hezky zapadá, přehazovačka vypadá opravdu velmi technologicky zajímavá, a tak nějak z ní čiší jasná nadčasovost. Ne jen pohledově se přehazovačka zdá výjimečná a zajímavá, ale je zde samozřejmě použité i veliké množství inovací, které celému konceptu dávají opravdu to označení výjimečnosti, jako je majestátní orel. K tomu až trošku později. Tato přehazovačka se vyrábí pouze v tomto barevném provedení, a pokud by Vám k barvě Vašeho kola neseděla, hmm tak to máte smůlu. Jak můžeme vidět, tak barevné ztvárnění je černá, s šedou kovou barvou, a červenými menšími doplňky + bílé popisky a označení. Kombinace takových to barev je samozřejmě vítána, protože to jsou velmi oku lahodící barvy, a je to taková progresivní kombinace. Pokud jste ale opravdový puntičkář, a chcete se s kolem komponenty sladit i barevně, tak nejspíše sáhnete po trošku jiné variantě a řadě. Na první pohled jsme to lehce okoukli, a nyní se můžeme posunout trošku dál.    

Jako druhý krok si představme uchycení. V tento moment se dostáváme k první průkopové vlastnosti této přehazovačky, a tím je uchycení s názvem Hangerless Interface. Jedná se o možnost uchycení této přehazovačky přímo na osu zadního kola, a tak vytvoří s rámem mnohem pevnější spojení. Je to velmi inovativní použitá technologie, a zde nenajdete žádnou doplňkovou patku, kterou montujete na rám, a poté na ni přichytíte samotný komponent. Také si v tuto chvíli musíte dát opravdu veliký pozor, na které kolo chcete tuto přehazovačku montovat, protože ne každý rám Vám to dovolí. Jak jsem zjistil při focení na prodejně, tak tuto přehazovačku si na své kolo můžete dovolit jen s těmi opravdu novějšími tipy, a když byste chtěli nějak vytvořit spojení starého módu a této přehazovačky, tak to máte opravdu smůlu a není to za žádnou cenu možné. Tento systém se nazývá UDH,  a najdete ho jen na určitých rámech. Určitě Vám ale tato situace došla. Když se podíváte na úchytné očko, tak je jasně vidět, že to by určitě jinak nešlo. Tento systém uchycení má také velikou výhodu ve své přesnosti řazení. Díky pevnější a přímé poloze, je přehazování mnohem kvalitnější a preciznější. Nejsou také potřeba nějaké šrouby na seřízení dorazu, a tak se dá říci, že zde se dostáváme k naprosto perfektnímu výrobku, který dokáže bezesporu ušetřit spousty ztraceného času a rozčilování.    

Na této přehazovačce jsou také použity nějaká ozubená kolečka, a koho by zajímalo jak jsme na tom v tomto rozsahu, tak jestli se nemýlím, jsou použitá oboje se stejným rozsahem ozubení a tím je počet 16. Co u tohoto modelu přehazovačky bohužel nenajdeme, jako u něco dražších v této řadě, tak to je technologie MAGIC WHEELS. Tato technologie slouží k tomu, aby se na kladce přehazovačky právě tyto ozubená kolečka nezasekávali, a pokud se do kladky dostane nějaký předmět, ozubené kolečko by se mělo stále točit. Tato přehazovačka bohužel tímto systémem nedisponuje, a pokud se něco odehraje v tomto smyslu, tak tato oblast se dá vyměnit...vyměnitelná vnější část chránící přehazovačku a i kryt kloubu. Tato další zajímavá technologie je až na řadě XX. 

Také jste si mohli rozhodně všimnout, že se nejspíše nejedná o přehazovačku, která se ovládá pomocí lanka. Všimli jste si v tomto směru opravdu dobře. Tato přehazovačka funguje na bázi  propojení (nejspíše Bluetooth technologie). Zde se dostáváme k další zajímavé inovaci, a tím je umístění baterie...přehazovačka musí být nějak napájena. Jak můžeme vidět, tak baterie je umístěna vlastně za celým tělem přehazovačky, a tak je velmi bezpečně kryta tímto výkonným komponentem. Samozřejmě by měl tento způsob uchycení pomoci i k delšímu fungování, a vlastně žádnému poškození. Baterie so do vytvořeného držáku, či doku velmi hezky nasune, zaklapne se ochranné víko, přehazovačka zabliká a je připraveno k jízdě. Pokud zde hovoříme o samotném komponentu PŘEHAZOVAČKA, tak rozhodně dávejte pozor při zakoupení pouze tohoto samotného komponentu, protože v balení baterii bohužel nenajdete. Když si však zakoupíte celý pohonný systém (kazeta, kliky, řetěz - prodává se v sadě), tak k celé této sadě již v balení baterie je. Když zde není baterie, tak určitě bude okamžitě každého zajímat cena, za kterou se dá tato super věcička zakoupit. To Vám mohu klidně prozradit, že se vejdete pod 10 000 Kč. Pokud bychom hovořili o ceně celé sady, tak zde jsme na finanční částce kolem 20 000 Kč. Velmi hezky se o tomto uchycení můžete dozvědět pod přiloženým tlačítkem.  

Také jste si i v názvu, anebo na fotografiích mohli všimnout označení AXS. Tento název je vlastně označení APLIKACE ve Vašem mobilním telefonu, pomocí které můžete kontrolovat všechny elektronické komponenty a jejich stav...výdrž, poškození, seřízení pomocí tohoto software, a další užitečné funkce, které jsou k provozu rozhodně důležité. Přímo na stránkách výrobce znějí slova takto: AXS je nový systém integrace komponent pro jízdní kola SRAM, který propojuje elektronické komponenty jízdních kol a software. Aplikace SRAM AXS umožňuje jezdcům vidět stav baterie, upravit chování komponentu, personalizovat ovládací prvky, dostávat připomenutí údržby, a také aktualizovat firmware. Jednoduše řečeno se jedná o software, který propojí Váš mobilní telefon a elektronické komponenty. 

Doplním videem ze srovnání 3 tipů, kde se můžete dozvědět i další věci o našem produktu.

Co bychom mohli dodat na závěr? Technologie a řada Eagle je od SRAM navržena jako nejnovější technologie pro lepší výkonost, pevnost a odolnost. Váha této přehazovačky je kousek pod 500 g. Pokud se rozhodnete si tuto přehazovačku zakoupit, myslím, že rozhodně nebudete litovat. Na tomto komponentu se odráží dlouhá léta spekulací o vylepšení, a je jasné, že zde se opravdu díváme na pěkný a pohodlný pokrok v tomto směru. To je dnes již opravdu vše. Jak vždy říkám tak doufám, že se Vám povídání a fotografie líbily, a že se sejdeme zase někdy příště u objevování něčeho zajímavého v cyklo světě. Takže ZDAREC PŘEVOD BAJKUJEC a budu se těšit :-D.