66.

16.07.2024

KRKONOŠSKÁ BAJKOVNA

Zdravím Vás moji milí Bajkujáci a všichni, kdo rádi jezdíte na pumptracích a podobných záležitostech. Místo, které si představíme dnes jste na tomto projektu již mohli rozhodně vidět, ale když jsem prolistoval všechny články, asi jsem napsal tenkrát recenzi pouze do magazínu, a veliký rozsáhlý přímo na www stránky bohužel ne. Takže tuhle malou mýlku dnes napravím, a pojďme na to. Jak vlastně začít? Já bych začal tím, že když pojedete do Špindlerova Mlýna můžete se zde jako cestující bajkeři celkem zajímavě ubytovat, a to se stanem, pod širákem, či s obytným vozem a to přímo v kempu pod lanovkou na Sv. Petru...tzv. STANOVÉ MÍSTEČKO. Tento kemp se nachází přímo u lanovky, a je zde vyčleněný prostor jak tedy pro stany a širák (tyto věci se zde odehrávají na louce), anebo poté s obytňákem na šotolinovém parkovišti...nachází se hned vedle louky. Takže dorazíte, ubytujete se a co bude dál? Nyní se dostáváme k tomu, že potřebujete najít nějakou bajkovou lokalitu a v tuto chvíli přichází na řadu náš areál, který najdete nedaleko. 

Jedná se o vytvořený PUMPTRACK, který naleznete když se od kempu vydáte směrem do centra. Přijedete na velikou křižovatku, a uvidíte most přes místní říční tok...veliký bílý obloukový most, který je velmi známou dominantou Špindlu... a ještě stojí :-D. Tento most přejedete, a za mostem odbočíte doprava. „pokud byste přijel třeba od autobusového nádraží, budete pokračovat podél toku řeky nahoru“. Z našeho pohledu jsme tedy odbočili doprava, a nacházíme se na jaké si pěší i auto zóně, kudy můžete pohodlně kolem místních restaurací i hotelů projíždět na svém bajku, a nic se neděje :-). Po této trase pojedete stále dál, až se cesta zúží pouze na chodce a cyklisty. Zde po několika desítkách metrů uvidíte areál pumptracku a i boudu „základnu“, která je k tomuto areálu připojena. Na této chatce najdete i název KRKONOŠSKÁ BAJKOVNA - CYKLO ŠKOLA a tak je jasné, že jste dorazili na místo.     

Hnedka vedle je i veliký areál ADVENTURE PARK - YELLOW POINT, kde se místo ježdění na kole leze po výškách. Když by se stalo, že Bajkovnu přehlédnete/přejdete, díky tomuto opravdu výraznému místu určitě svou pozici zaregistrujete, a Bajkovna se tedy nachází hnedka vedle. No a co tu tedy všechno najdeme? Jako první je určitě důležité při příjezdu navštívit chatku/základnu, kde jsou většinou ve stínu, či v zákulisí schováni instruktoři. Místní vyučující Vás samozřejmě poté i rádi něco naučí, ale k tomu bychom se mohli vrátit až později. Zajdete k chatce a určitě se jako první pozeptejte, jestli je možné jezdit, jestli zde nebudete překážet třeba při nějaké hodině, a podobné důležité informace pro pohodlnou jízdu a zážitek. Pokud Vám bude sděleno, že vše je v pořádku a Vaší jízdě nic nebrání, můžete si v přístřešku, ale možná i u instruktorů schovat batoh, který vezete, či nevezete a vydat se ke startovnímu pahorku. Přístřešek, který nabídne ne jen tedy střechu při náhodném dešti, ale je zde také vytvořeno sezení pro odpočinek před a po jízdě, se nachází pár metrů naproti základové chatě instruktorů. Startovní pahorek poznáte velmi snadno, protože přímo u tohoto místa je umístěna cedule s instrukcemi k používání tohoto areálu, a jak se zde chovat...PROVOZNÍ ŘÁD.

Stojíte tedy na STARTOVNÍM PAHORKU a to po levé straně od cedule s provozním řádem. Vše na svém místě (chrániče, oblečení, batoh, atd...) a spustíte se do PUMPTRACKU. Jako první Vás zde přivítá krátká rovinka s několika vlnkami, které Vám pomohu kolo dostat do pěkných obrátek. Pomocí těchto vln kolo hezky rozhýbete a dostanete správnou rychlost. Rychlost je pro ježdění na takové dráze určitě důležitá, protože jinak byste museli používat pedály (museli byste šlapat), a ty jsou při této cyklodisciplíně zakázané. Kolo se má totiž pohybovat po dráze pomocí kinetické energie, kdy se houpavým pohybem v kolenou a tlačením kola na povrch snažíte dávat svému bajku sílu, a ono se začne právě působením těchto sil hýbat...jednoduše řečeno pojede a nemusíte šlapat do pedálů. Také by se dalo říci, že se budete snažit kopírovat terén a to i tělem, a když půjdete po kopci nahoru, tak na kolo nebudete tolik tlačit. Necháte ho jen lehce jet, ale vy stále máte zaujatý stejný závodní postoj. Kolo je drženo trošku volněji. Když pojedete z vlnky dolů, trošku se zhoupnete v kolenou a pokusíte se dát do kola nějakou energii. Nejlepší je, když je již kolo trošku rozjeté, protože celý tento princip se vykonává mnohem snáz, ale chtěl jsem to alespoň trošku přiblížit. Přejedete tedy 3 vlnky, a přichází  první klopená zatáčka doprava. Tato první klopenka je celkem svižná, má i ostřejší úhel, je kratší a řekněme rychlejší. Po projetí přichází další krátká rovinka a opět 3 vlnky. Zde si kolo můžete také trošku rozjet a rozpumpovat do druhé klopenky - levotočivé.  

Druhá klopená zatáčka vyústí opět na rovinku, ale zde se již setkáváme s trošku delší rovinou. Doplněné prvky, což v tomto případě znamená vlnky jsou zde samozřejmě také, a tak opět můžete pomocí pumpování kolo trošku popohnat kupředu. Tato rovinka nás ale vede do zajímavé části tohoto rychlého pumptracku, a to do další klopené zatáčky. Tato klopená zatáčka je již ale trošku větší, a je umístěna za klopenkou číslo 1. a dá se i říci, že ji vlastně ze zadní strany obchází/objíždí - je levotočivá. Tato klopená zatáčka je i trošku větší, aby mohla obkroužit to co je před ní, a opět Vás hezky navedla směrem k začátku pumptracku. Projedete tedy větší klopenou zatáčku, která je směřována na levou stranu a ohraničuje tak tento pumptrack. Po projetí se ocitnete na další rovince se 4 vlnkami, a tak se dostáváte k začátečnímu bodu...nájezd ze startovního pahorku. Když se dostanete až sem, tak Vás čekají 2 rozhodnutí. Jako první je možnost vyjet z pumptracku, přes začáteční pahorek a jízdu ukončit, anebo se díky další klopené zatáčce, která je před Vámi napojíte opět na vlnkovou rovinku, a pokračujete v pumpování dál.

Jak jsem také zmínil, tento pumptrack je i celkem rychlí a to se dá určitě potvrdit. Když na tomto místě budete, všimněte si ne jen cedule s provozním řádem, ale je tu ještě jedna menší, a ta ukazuje místní rekord. Čas, který je uveden na této tabulce je 15:43, což znamená 15 vteřin a 43 desetin vteřiny. Kdo tento čas zajel nevím, ale řekl bych, že to bude asi někdo ze zdejších instruktorů. Ještě nesmím také zapomenut, že vedle pumptracku je také SKILL ZONE, kde si můžete vyzkoušet další možnosti jízdy, a je to možná i takový malý TRAIL. V tomto areálu toho tedy najdete celkem dost, ale nejvíc si asi zablbnete na pumptracku, který je svižný, hezky upravený, a když přijedete později a je tu zavřeno, vůbec ničemu to nevadí. Tento pumptrack je ZDARMA a PŘÍSTUPNÝ I PO ZAVÍRACÍ  DOBĚ ŠKOLY.

Co říci na závěr tohoto doufám zajímavého článku? Když se sem vydáte, můžete se i předem pod tlačítkem výše informovat, jestli zde třeba neprobíhá nějaký KEMP, což také bývá celkem častý jev, anebo si zjistit pro Vás nějaké potřebné informace. No a na mě zbývá již jen jediné, a to Vás pozvat na vytvořenou videoreportáž, kde se můžete na místo podívat z dalších záběrů. 

To je dnes již opravdu vše, a jak říkám vždy tak doufám, že se Vám povídání, fotografie i video líbili, a že se sejdeme zase někdy příště. Takže ZDAREC PUMPA BAJKUJEC a budu se těšit :-).