7.
SCOTT GAMBLER 900 TUNED
Já vás zdravím moji milí Bajkujáci a čtenáři těchto cyklonovin :-). Dnes se v tomto článku půjdeme podívat do trošku ostřejších vod a jak napovídá kategorie, ve které se momentálně nalézáte, tak se bude jednat o horské kolo a zároveň Vám nabídnu vlastně to nejlepší, co jste si mohli zakoupit v roce 2022 od Scottu v sérii 900. Chápu, že číslovka 2022 vás možná tolik nenadchne, protože to je již dneska vlastně retro, ale nenechte se zase čísly tolik zmást. Jak jsem při nastudování parametrů, a rozdílů mezi koly a ročníky 2022\2023 vyzvěděl, tak rozdíl zde není vůbec žádný. Tyto 2 ročníky jsou totožné jako dva nočníky, a jediné dle čeho byste je rozeznali, tak je barevné provedení. Ročník 2022, který jsem pro vás nafotografoval ve firmě ENDORPHIN REPUBLIC (tímto i velmi děkuji za pomoc v tomto směru a dobrou spolupráci) je v barevné kombinaci ČERNO BÍLÁ, a ročník 2023 je v barevné kombinaci ŽLUTO ČERNÁ. Dalo by se i říci, že barevné provedení novějšího modelu je v PÍSKOVĚ ŽLUTÉ.
To je asi úvodními řádky vše, a nyní již přistupme tedy k samotnému kolu, pro které jsem ujel na svém bajku 130 km, abych se dopravil k této prodejně sídlící na Praze 5 v ulici Kačírkova 4. Ještě jednou tímto i děkuji této firmě, její dobré spolupráci, a za možnost tento výrobek nafotografovat a sepsat tak tento článek.
Jak bylo zmíněno, tak kolo je vlastně co se týká komponentů a i technických parametrů totožné s ročníkem 2023. Pokud se však trošku blíže na nějaké ty rozměry a technologii podíváme, tak se dozvíme celkem dosti zajímavého. K přiblížení jak se takový rám vyrábí a použitá technika, si dovolím vložit text ze stránek přímo firmy SCOTT, kde to, jak jsou jejich rámy ošetřeny a co je použito sepsáno asi nejlépe. Pokud se budete chtít dozvědět detailněji i nějaké ty rozměry, tak jako dobrá pomůcka Vám poslouží přiložená tabulka a obrázek rámu s vyměřením. Abych vás neodkazoval jen a pouze na text a tabulky vytvořené firmou, tak přidám i pár svých slov. Toto kolo je vyrobeno v celokarbonové verzi, kdy při své váze 15,2 kg, dokáže uvézt téměř 10 násobek. Znamená to, že tento již závodní stroj uveze zátěž (jezdce + bagáž + kolo) o hmotnosti téměř 130 kg. přesný název rámu zní: Gambler Carbon / IMP Technology / HMXBB107 / Carbon swingarmVLK Virtual 4 Link kinematic27.5" (2.6) and 29" (2.5) tire compatible with Geo-BB adj. SW DH 12x157mm dropoutTBC Trunnion box construction.
Technologie Evo Lap
80% práce na tvorbě nového rámu je správný výběr materiálů. Zbývajících 20% vyžaduje veškeré naše úsilí. Z tohoto důvodu je naše volba nejvyspělejších karbonových vláken na trhu následována intenzivním používáním speciálních nástrojů, jako např. software FEA (analýza metodou konečných prvků),abychom mohli sledovat správné vrstvení karbonu.
Softwarem FEA umíme stimulovat působení různých sil na virtuální model rámu a jeho konstrukci adekvátně přizpůsobit. Tento program nám umožňuje vytvořit kompletní virtuální prototypy zahrnující všechny fyzikální jevy, které existují v reálném prostředí.
Pomocí technologie Evo-Lap modelujeme rám, abychom optimalizovali plochu jeho povrchu, simulujeme konstrukci trubek s různou orientací vrstev, následně srovnáváme výsledky použití rozdílných konfigurací a testujeme rozložení napětí v jednotlivých oblastech rámu. Díky rozsáhlé počítačové modelaci jsme mohli optimalizovat vrstvení karbonu ve všech částech rámu. Když jsme části následně sestavili do prvního prototypu, došli jsme k výslednému superlehkému a kompaktnímu rámu, bez jakékoli újmy na tuhosti, komfortu či odolnosti vůči nárazu. Technologie Evo-Lap byla přínosem pro celou produktovou řadu.
Modifikace Rámu Gambler
Naše sjezdová kola vždy překračovala hranice nastavitelnosti. Jak jezdec, tak kolo se musejí umět přizpůsobit trati, povětrnostním podmínkám a výběru tlumiče (vzduchový nebo pružinový). Nový Gambler umožňuje změnit rozměr kol, aniž by bylo třeba měnit další komponenty.
Délku zadní stavby je možné také nastavit, nezávisle na rozměru kol. Krátká zadní stavba a 29" kola - jasná věc. Dlouhá s koly 27,5" - taky bez problému. Gambler je dodáván s náhradními vyosenými miskami hlavového složení, abyste si mohli nastavit hlavový úhel v závislosti na rozměru kol, výběru vidlice apod.
Máme také 4směrný čip, který umožňuje nastavit nejen výšku středového složení podle rozměru kol, ale také - a to je ještě důležitější - vylepšit geometrii/kinematiku v závislosti na trase, tlumičích nebo preferencích jezdce. Chceme, aby se kolo dalo optimalizovat na každý tlumič, každého jezdce i danou trať.
S každým nastavením je nutno zaměřit se na rovnováhu. A rovnováhou myslíme dokonalou kombinaci na správnou trakci. Geometrie a možnosti křivky tlumení napomáhají jezdci dostat těžiště do ideálního místa mezi koly, kde je rovnováha a trakce optimální. Nicméně jak se mění závodní tratě, mění se i tento balanční bod a ne všechna kola si s tím poradí - my jsme chtěli, aby to naše kolo umělo.
Tak například kolo s geometrií na strmou trať se bude odvalovat pomalu a zatáčky na rovnější trase bude brát zeširoka, zatímco s kolem nastaveným na rovnější tratě bude pro jezdce obtížnější udržet při prudkých pasážích těžiště dostatečně vzadu.
Nyní již z tak trošku globálnějšího pohledu na jednu velkou část, kterou je rám, přistupme trošku blíže a pojďme si říci něco o komponentech, které jsou na kole použity. Jak dá asi logiku, tak začnu kokpitem tohoto kola a přední částí. Tato 1\3 nám zahrne vidlici, obutí, ráfek a spojené, přední brzdu a tedy přední část kokpitu. Začnu většinou pro každého nejzajímavějším komponentem a tím je samozřejmě vidlice. Najdeme zde použitou 2korunkovou vidlici FOX 40 Factory / Kashima /Air,GRIP2/HiLoComp/Rebound/52mm Offset,20mm Boost thru axle / Alloy steerer / 203mm Travel. Jasně dle fotografií poznáte, že tahle záležitost je připravená na plnohodnotný sjezd, a vlastně ani na nic jiného by ji správný bajker snad ani používat nemohl :-D. Ještě by se s ní mohl mazlit jako s tajnou milenkou a říkat si, že za sumičku kolem 50 000 kč ho nová přítelkyně vyšla celkem draho. Zase na druhou stranu za to, co tahle kráska člověku nabídne, to není částka, která by byla snad vymyšlená. Jak je uváděno na stránkách prodejců, tak tuhle vidlici si můžete i celkem jednoduše upravit dle svých potřeb. Stačí vám k tomu jen jeden prst, který Vám dovolí si odebrat z vidlice tlak. Přiblížení této technologie a dalších, naleznete v řádcích, které jsem použil také z internetu.
Bleeders: Vidlice mají v zadní části spodních nohou odvzdušňovací ventily, pomocí kterých můžete vyrovnat tlak v nohách vidlice s atmosférickým tlakem. Odlišný tlak ve vidlici snižuje citlivost pérování, proto jej jednoduchým stisknutím ventilu prstem vyrovnáte. Tlak v nohou se mění hlavně při vyšších teplotách, např. při intenzivním používání v dlouhých sjezdech nebo ve vysokých nadmořských výškách.
Lower Leg Channels: Nové vzduchovo-olejové kanálky umožňují přejet nahromaděnému vzduchu ve spodních nohách přejít přes kluzná pouzdra. Druhá funkce kanálků je umožnit oleji ze spodních nohou, aby dosáhl až na vrchní těsnění (gufera) a udržují je čerstvě namazaná.
Floating Axle: Nový systém pro osu zamezuje tomu, aby byla rovnoběžnost nohou vidlice ovlivňována rozličnou šířkou předního náboje. Dokonalá souosost snižuje tření při pružení, které je tak efektivnější a plynulejší. Mechnismus na pravé noze vidlice si nastavíte přesně pro vaši šířku náboje a při zatahování osy se eliminuje stlačení nohou.
Lower Leg Arch: Můstek mezi spodníma nohama má nový zaoblený tvar, čímž se zvětšila tuhost vidlice a zároveň vznikl větší prostor mezi můstkem a rámem kola při úplném stlačení vidlice.
Podle výrobce, kterým je tedy firma FOX, tak řada vidlic s označením FACTORY SERIES je tím nejlepší co můžete dostat. Ne jen, že vidlice má všechny zajímavé vychytávky, které ji dělají právě tou topovou řadou, ale také je to především i díky ultra trvanlivé originální povrchové úpravě Kashima Coat.
Nyní se po ladných nohách prvního rozebraného komponentu přesuňme o něco níže, a pojďme si říci něco kolem předního kola, obutí, atd...Začnu předním nábojem, který je zde použit od firmy RACE FACE. Tato kanadská firma je již dlouholetou stálicí na trhu, a patří rozhodně mezi přední. Co se týká nějakých rozměrů, tak popis by zněl nějak takto - RACE FACE 110x20 Boost front. Jedná se o přední náboj, který disponuje 32 dírami. Máme tedy náboj, výplet a dále nám samozřejmě navazuje ráfek. Zde najdeme také firmu RACE FACE a komponent s názvem ATLAS. Tento ráfek je vyroben z hliníku a je dělaný přesně pro tento nekompromisní sjezdový stroj. Měl by zvládat veškeré nejtěžší sjezdové lajny, kořenové pasáže a prostě si poradí se vším, kde jiní nestačí :-). No a posledním komponentem zde jsou pláště. Ty najdeme ve stejném rozměru na obou kolech, a jedná se o Maxxis Assegai 29x2.5" / 2x60TPI / DH / TR / 3C Maxx Grip. Ještě dodám takové malé + a tím je, že již v základu dostanete ke kolu přední blatník. Sice si každý šílenec řekne, že blatníky se ke kolu nehodí, ale jak vidíte, tak zde je samozřejmě sjezdová verze. Abych nezapomněl připomenout, tak na náboji je uchycen brzdový kotouč\rotor s rozměrem 203mm. Jako je tomu u ráfků i plášťů, tak stejné je to i s tímto komponentem. Na obou 2 kolech jsou použity stejné - Shimano SM-RT86 / 6 Bolt / 203mm.
Nyní se přesuňme k dalším součástím tohoto kola a tím je kokpit, nebo alespoˇň jeho přední část. Zde nás bude zajímat hlavové složení, představec, řídítka atd...Začnu řídítky, protože by se dalo říci, že je to takový komponent, který je viditelný nejvíc a vlastně se na něj nasazují další součásti jak z jedné, tak z druhé strany. Řídítka jsou použity Syncros Hixon iC DH Carbon, 15mm Rise / 8° / 800mm, Syncros Pro DH dual lock-on grips. Jako rám, tak i tento komponent je vyroben z karbonových vláken a tak se drží v jedné partě :-). Jak se ne nadarmo říká, tak parta se netrhá :-D. Nyní bych skočil pod tento komponent a podíval se, v čem je uchycen na rámu. Jako první je určitě představec. Ten je od výrobce uveden již v názvu řídítek a to 15mm rise. Pokud se podíváte blíže tak uvidíte, že zde totiž žádný použitý není a řídítka jsou vlastně s představcem jeden kus. Již vytvořené samostatné uchycení je určitě zajímavým nápadem, který na tomto bajku můžeme vidět. Přes tuto součástku jsme se také dostali, a nyní nás čeká hlavové složení, které je použito - Syncros DH adjustableSemi integrated / adj +-1° with cupID 49.6mm / OD 56mm. Poslední v této části jsou použité páčky a to jak od brzd, tak i od přehazovačky. Co se týká páček brzd, tak ty nesou označení řady - Shimano XT M8120 4 Piston Disc. Jedná se o snadno udržitelné 4 pístové brzdy od Shimano. Úplně poslední je zde páčka od přehazovačky, kterou najdeme SRAM XO1 DH, Short cage / 7 Speed. Jestli se v těch všech různých zkratkách a názvech někod vyzná, tak mohl postřehnout, že již i gripy byli zmíněny a to také s názvem řídítek. Jen pro malé připomenutí se jedná o - Syncros Pro DH dual lock-on grips.
Od přední části, která nás provedla od předního kola až po řídící systém, se dostaňme do středu kola, kde nás čeká představení převodů, klik, středového složení a především tlumiče. Začnu tím posledním komponentem, který jsem zmínil v předešlých řádcích a tím je tlumič. Jaký že to je použitý ? Uložený tlumič na tomto kole najdete FOX Float X2 Factory, Independent high/low comp. / rebound / RVS, custom tune / 225x75mm. Pokud bychom se měli na tento tlumič podívat malinko více z blízka, měli bychom objevit naprosto přepracovaný 2 komorový tlumič, který by měl být kompletně předělán a sestaven na sjíždění všech možných druhů sjezdových tratí. Pro bližší přiblížení použiji i text ze stránek prodejců: kompletně přepracovaný dvoukomorový tlumič X2 je absolutním milníkem na trhu tlumičů. Díky samostatně nastavitelným úrovním odskoku a komprese v rozsahu vysokých a nízkých rychlostí, lze tento tlumič přizpůsobit široké škále sjezdových tratí.
Pokud se na tento komponent podíváme i trošku okem lajka, tak určitě řekneme, že již na první pohled vypadá rozhodně lákavě, kvalitně a nejspíše nabídne i širokou škálu možností...viz popisky před. Co se týká použitého povrchu kluzáku(pístu), tak i jako u vidlice je povrch opatřen vrstvou KASHIMA, která samozřejmě pomáhá k funkci a chodu i svým dílem...samozřejmě svým kladným dílem. Protože se u těchto komponentů pohybujeme cenově již opravdu v řádech tisíců a někdy i desetitisíců, tak ani jinak tomu není zde u této součástky. Pokud byste si tento tlumič chtěli pořídit samostatně a vylepšit si tak svůj stávající bajk, asi v nejdražší možné variantě ho zakoupíte cca za 25 000 Kč.
Od řekl bych prvního komponentu, který vás při pohledu na tuto část zaujme asi nejvíce, se přesuňme o kousek níže a to na převodník, kliky a uschované středové složení. Začnu převodníkem, který zde nalezneme pouze jeden a to se 34 zuby. U sjezdových kol to je již klasika, protože cpát na taková kola více převodů v předu, nemá rozhodně žádný význam. Pokud bych měl a to samozřejmě musím zmínit celý název, tak by zněl: SRAM X01 DH DUB Carbon, 34T Alloy Chainring DM / 165mm. Toto označení nese již i název klik, které jsou k tomuto převodníku připojeny a ten je samostatně SRAM X01 DH DUB Carbon 165mm. Na co se však v této části nedostalo, a naopak dostalo jsou pedály a vodítko řetězu. Pokud si budete chtít toto kolo zakoupit, tak ve stavu k zakoupení nejsou pedály součástí balení. Co však ale přibalené, nebo spíše již namontované dostanete je vodítko. Tahle součástka není dalo by se říci ani ledabyle odbytá, protože vodítko má jak horní, tak i dolní část. Samozřejmě, že je to moc dobře, protože při jízdě na kterou je tohle kolo vytvořeno, je řetěz vlastně neustále v pohybu a skáče, kýve se, atd... Pokud by vodítko v tomto případě nebylo na kole namontováno, rozhodně byste si moc z kopce nepošlapali. Řetěz by Vám při první větší nerovnosti okamžitě spadl, a tak by nezbývalo nic jiného než zabrzdit, anebo řetěz zahodit :-D. Pokud jste zvědavý, jaká firma tuto malou součást kola dodala, tak název zní SCOTT DH Custom. Poslední částí i když při pohledu na tento bajk neviditelné, je středové složení. To dodala firma SRAM a nese výrobní označení DUB PF MTB107, Shell 107x41mm.
Abych však z této 2\3 kola hnedka neutekl, tak ještě rozhodně zmíním, jak je to s napojením zadní stavby. Na tomto kole najdete použitý 4čep (tedy doufám, že se nemýlím), který je viditelný na první pohled. Co se týká dalšího nějakého nastavení tohoto systému, tak jestli jsem vše přečetl správně, jedná so o použitou technologii Design Virtual 4-Link. Zde pro přiblížení použiji slova ze stránek prodejců: kombinuje rovnováhu a kontrolu. Kadence a brzdění jsou vylepšeny, což zajišťuje, že systém odpružení může pracovat s maximální účinností. Kinematická křivka odpružení kompenzuje malé nerovnosti a poskytuje vynikající trakci, dokonalou podporu uprostřed dráhy a kontrolovaný nízký zdvih pro předvídatelnou kompresi a větší pohodlí.
Ještě je na tomto kole jedna zajímavost a to, že můžete dokonce i upravit délku zadní stavby. Dá se přizpůsobit na kola o rozměru 27,5“ anebo 29“. To se musím přiznat, že se tedy moc často nevidí a také by se dalo říci, že u kola za takovou sumu, je alespoň něco opravdu nevšedního :-). Někoho by možná mohlo i napadnout, že tento systém může být celkem problém. Zadní část je rozhodně při sjezdovém stylu jízdy velmi zatěžována, a tak by se uchycení mohlo brzo vychodit, nebo lidově řečeno vyčvachtat. Kolo by se tedy mohlo stát i dost nestabilním. Je to samozřejmě jen polemika při prohlížení si tohoto kola a odborníci, kteří tento systém vyslali do světa rozhodně věděli, jestli si to mohou dovolit či nikoli. Takže dost už malování čertů na zeď :-D a pojďme dál.
Tímto skokem ze středu se dostáváme do poslední části 3\3 a to vše kolem zadní stavby, kazety, přehazovačky, atd... Něco kolem zadní stavby jsme si zmínili již před pár okamžiky, a tak zbytečně nebudu opakovat, anebo zkoušet vymýšlet nějaké další věty. Však jen doplním, že na spodní části nejdeme ochranný prvek proti obouchání řetězem, a že veškerá kabeláž je táhnutá samozřejmě rámem.
První komponent, který si zde představíme je kazeta. Ta je použita od firmy SRAM a nese výrobní označení CS PG-720 DH 11-25. Z toho názvu také vyčteme, že její rozsah je 11-25 zubů, což by mělo být k občasnému zařazení nějaké té rychlosti optimální. Trošku i nyní přeskočím a doplním, že tento rozsah je doplněn 7 převody. Kazeta je umístěna na náboji, která je od stejného výrobce jako přední a tedy RACE FACE. Dále rozhodně důležitý komponent je přehazovačka, kterou jsem již také trochu nakousl. Jedná se o 7převodový systém a kompletní název, pod kterým byste ji našli je SRAM XO1 DH, Short cage / 7 Speed. Jak si můžete všimnout, tak několik komponentů je použito z řady X01, a to je také samozřejmě správně. Čím více komponentů je sladěno v jedné sadě, tím by měli spolu fungovat lépe. Co se týká ostatních věcí jako pláště, ráfek, brzda, atd, tak ty jsou stejné jako u kola předního.
Vypadá to, že se pomalu ale jistě blížíme ke konci tohoto článku z oblasti MTB, a tak poslední částí, kterou jsme neprobádali je oblast sedátka a sedlovky. Já začnu sedlovkou, a postupně po ní vyskočíme nahoru až k sedlu. Sedlovka je tedy použita - Syncros DH1.5 / 31.6mm / Alloy7050. Zde se nám jedná také o další komponent této značky a tak je i zde v této části nějaká zajímavost (sladěno s řídítky). No a zbývá tedy pouze sedátko, které je se sedlovkou z jednoho týmu a je použito sedlo s názvem Syncros Kaslo 1.5, Titanium rails. O sedátku si můžeme říci i pár zajímavostí, které se mi podařilo vyhledat. Je vytvořeno přímo pro agresivní jízdu na 29“ kolech, a má vytvořené přídavné polstrování po stranách. Toto polstrování by mělo plnit funkci pohodlí při poletech. Jednoduše to znamená, že se Vám kolo lépe ovládá ve vzduchu a při skocích.
To je tedy z představení tohoto sjezdového bajku vše, ale ještě než se s Vámi úplně rozloučím, pozvu vás na vytvořené video, kde si můžete kolo prohlédnout ještě v dalších záběrech.
No a nyní musím bohužel říci, že je to již opravdu konečná. Budu se samozřejmě těšit zase někdy příště, u objevování zajímavostí z té naší BAJKOVÉ REPUBLIKY...Na úplný, ale opravdu úplný závěr také musím zmínit, kolik tenhle stroj, který vypadá jak ze STAR WARS stojí. Přímo u firmy, kde jsem kolo fotil ho můžete zakoupit za hezkých 256 290 Kč :-D. Když byste tedy někdo nevěděl co s penězi, můžete mi udělat radost :-D.