7.

13.09.2023

RUFF CYCLES - THE RUFFIAN

Tento začátek článku bude opravdu spontánní, a díky trošku větší pauze :-D :-D :-D, vlastně téměř 8 měsíců se opět dostáváme k tomu, že v této kategorii CRUISERY + HISTORIE opět vyšel nový článek. Zatím jste zde mohli vidět pouze jeden a to o závodním VYSOKÉM KOLE (po J. Zimovčákovi), ale dnes se do toho ponoříme trošku z jiné kategorie, a půjdeme se podívat po něčem ze zahraničních soudků :-). Chvilku jsem pátral po internetu a hledal, co by bylo při takovém návratu vhodné a musím se přiznat, že málem to vlastně ani nedopadlo. Pátrání málem zhatil internetový prodej přes e-shop a to na objednání. Však jsem nepřestal, vytrval a nakonec to dopadlo tak, že jsem dokonce objevil naprostou pecku v jednom z pražských showroomů, a to u firmy BLUETOUCH.CZ. Tato firma se zajímá především o elektro dopravu, a tak i bajk, který si dnes budeme představovat je s elektro pohonem. V jejich nabídce můžete najít e-kolobežky, ale pro nás důležité i naprosto fantastické stroje od RUFF CYCLES (německá firma), a jeden z nich si právě v tomto článku\recenzi představíme. Nechci vás dále natahovat, protože i já se velmi těším na to, co se při popisování kola dozvím a tak pojďme na to.

Ještě jednou děkuji firmě BLUETOUCH.CZ za zapůjčení kola k focení, a samozřejmě firmě RUFF CYCLES za jejich parádní výrobu.

Jako první řádky toho článku, bych chtěl začít určitě povídáním o firmě, která tento cruiser vyrobila a to tedy o společnosti RUFF CYCLES. Aby někoho nemátlo, že tato firma, protože vyrábí takováhle (téměř americká) kola, pochází z USA, tak tomu opravdu tak není. Jedná se o německou firmu sídlící v Regensburgu, která byla založena v roce 2012 člověkem se jménem Pero Desnica, a to se záměrem vyrábět rámy jízdních kol na zakázku. Co se týká historie této firmy, tak její působení na trhu je opravdu pestré a i když jsem napsal, že nepochází z USA, ale i tam a v Bosně a Hercegovině najdete její pobočku, která se o vaše cruiser bajkerské touhy a přání postará v maximální míře. V Bosně a Hercegovině je dokonce postavena i výrobna, kde se tyto stroje vyrábějí a poté jsou distribuovány dále do světa. Aby jste si však nemysleli, že se jedná o nějakou masivní výrobu, kde se vyrobí denně několik tisíc kusů, tak vás ujistím, že určitě ne. Jedná se totiž o poctivou ruční práci, kdy každé kolo projde pečlivou výrobou zkušených zaměstnanců a tak se nejedná o nějakou pásovou strojní záležitost. Je to kolo, které je vyráběné ne pro masivní nasycení davu, ale jde zde především o kvalitu a preciznost výroby. Myslím, že tyto řádky by mohli jako úvod a začátek stačit, a nyní již přistupme ke kolu samotnému, protože to nás bude zajímat asi nejvíce....takže pojďme na to LETˇ´´ S GO :-D.

Začněme tou nejdůležitější částí a tím je bezesporu rám tohoto kola. Určitě se nejedná o nějaký klasický obyčejný rám, který můžeme vidět třeba na městských kolech, ale je zde použit samozřejmě úplně jiný styl, tvar a zpracování. Základ je sice tvořen rámovým trojúhelníkem, ten však poskytuje vzhledově úplně jiný zážitek a díky stylu tohoto kola, je i tak tvarován. Můžeme si všimnout prodloužené konstrukce bych řekl, a určitě by i někoho napadlo, že rám vypadá trošku jako z motorky. Není samozřejmě od pravdy moc daleko, protože tento design se odvíjí právě od toho, že kola mají připomínat styl motorek. Jak je zmíněno již na začátku, jedná se a to chci zdůraznit především o ruční výrobu. Rám je jinak i na jeho vyčnívající vzhled tvořen horní rámovou trubkou, sedlovou trubkou a spodní rámová trubka - ta propojuje hlavovou trubku, horní i zadní část kola a je na ní umístěn elektropohon. Co se týká použitého materiálu, je zde využitý hliník a ocel. Barva je práškový lak. Určitě velmi výraznou částí na rámu je nádrž, která velmi hezky doplňuje celý tento styl a ta je právě vyrobena ocelová. Není zde již tedy použitý hliník, ale hezky tvarovaný kus železa :-). Taková to tmavá zelená barva, která možná i trošku připomíná barvu z lahve whiskey Tullamore D.E.W., je jak můžeme vidět použita na rámu, ale i na dalších komponentech - aby to všechno hezky ladilo. Bohužel rozměry kola, úhly a další věci z geometrie se mi detailněji vyhledat nepodařilo, ale něco málo určitě. Rozměry tohoto tipu kola jsou tedy přímo ze stránek výrobce: Rozměry 208 x 98 x 78 cm. Většinu, anebo dá se říci vše co bylo nutné, jsme si řekli a tak postupme dále k samotným komponentům, a jednotlivým částím tohoto cruiseru.

Dalšími řádky bych tedy začal od předního kola, vidlice, a vůbec kompletně této přední části. Začnu vidlicí, která je s rámem spojena asi více než úzce, a ta je použita také hliníková jako rám, ale nese i doplňky oceli CrMo. Pokud bych měl použít popis přímo ze stránek výrobce, což je tedy RUFF CYCLES, najdete po přeložení tento popis...Ruff Cycles hliníkové můstky s CrMo nohami :-). Bohužel další informace o rozměrech vidlice jsem již nevyhledal, a tak pokračujme dále.

Seskočme směrem dolů a půjdeme se podívat po obutí, ráfcích, náboji a komplet vše kolem předního kola. Začnu tedy nábojem, od kterého se nám vše dále odvíjí. I zde však musím bohužel podotknout, že bližší informace jsem nedohledal a tak zkusím trošku zaimprovizovat. Řekl bych, že náboj bude použitý standardně se zapouzdřenými ložisky, s výpletem na 36 drátů, a materiál díky stylu použitý hliník. Je i možné, že si ho firma vyrobila sama a může být proto něčím nestandardní - není viditelná žádná značka. Však vše jsou to pouhé dedukce, které nejsou podložené. Držme se tedy raději toho, že se jedná o klasický standardní náboj cca do 1000 Kč, pro městský provoz. 

I když je zde velmi blízko zapojen i brzdový třmen a kotouč, rád bych tyto komponenty připomněl až později, při uvedení brzdového systému. Dále však v těchto místech rozhodně zmíním ráfek, který je použitý 2stěnný hliníkový s rozměrem 26“x3,0“. Tyto samé rozměry můžeme najít i u pneumatik, které jsou i přímo od firmy RUFF CYCLES. Barva ráfku je SVĚTLÁ SLONOVINA. Název pneumatik je Ruff Cycles Cruzo Classic 26" x 3,0" - Černá. Jak můžeme vidět na vzorku pneu, tak je to jistě na městský provoz, asfalt a podobné podklady. 

Řekněme, že ve spodní části přední části kola jsem zmínil snad vše, co by mohlo být důležité a nyní se posuňme po vidlici trošku výše, a představme si kokpit kola a vše kolem. Ještě než však usedneme za řídítka, musím zmínit použitý světlomet, který je zde určitě výraznou součástkou. Jak můžeme vidět, světlo je opravdu výrazné a doslova to připomíná světlo z nějaké motorky. Na tento tip kol se často dávají taková to veliká světla, aby právě podtrhli design a ztvárnění celého kola. Zde se to rozhodně povedlo. Parametry jsou LED 7,5 Watt / 12 Volt.

Nyní již opravdu přejděme ke kokpitu a osazení řídítek, které tedy rozhodně bude zajímavé. Pokud začnu přímo řídítky, tak ty vypadají již sami o sobě rozhodně dobře, a jsou i vyrobeny přímo od firmy RUFF CYCLES. Jejich tvar by někomu mohl připomínat písmeno Z a když bych použil slova ze stránek prodejce, tak byste se dočetli: když by tyto řídítka byli vyrobeny v době, kdy na světě pomáhal ZORRO, určitě by je měl a používal by je :-D. To, že takové přirovnání napadlo výrobce, se není ani čemu divit, protože tvar a zpracování opravdu připomíná podpis tohoto tajemného mstitele. Použitý materiál je 4130 CrMo, a není to úplně jen tak ledajaká ocel. 

Citace ze stránek výrobce: Pro tento produkt jsme se rozhodli použít ocel 25CrMo4 (také známou jako chrom-moly nebo cro-moly), protože má vynikající pevnost a skvělý poměr hmotnosti. CrMo ocel je slitina chromu a molybdenu, takže je pevnější a tvrdší než jen běžná ocel. Tento druh oceli se často používá pro konstrukční trubky, součásti letadel a pro armádu. Podobně vypadající produkty jiných výrobců jsou většinou vyrobeny z běžné oceli.

Co se týká dalších součástek umístěných na těchto ZORROVÝCH řídítkách, tak určitě důležitou částí je kompletní brzdový systém, který uvede kolo do klidu jak v přední, tak i v zadní části. Jsou zde tedy použity 2 páčky, které jsou spojeny s třmeny umístěnými u brzdových kotoučů. Konečně se tedy dostáváme i k těmto součástkám a jejich popisu. Začnu brzdovými kotouči, které jsou použity řekl bych 180 mm. Nenašel jsem bohužel detailní popis, a tak se snažím pouze odhadnout. Co se týká brzd, tak jsou použity hydraulické. I když je tento krásný šperk vytvořen pro pohodovou jízdu městem, po pláži a spíše tedy na styl, stejně i tak je dobré mít v tomto směru kvalitně vystaráno. Protože by byla škoda, aby na řídítkách bylo zbytečně moc věcí a kolo tak zatěžovali, posledními komponenty zde najdeme již jen displej od řadícího systému a malou krabičku, díky které můžete řadit rychlosti. Již na první pohled můžete vidět, že se jedná o systém od firmy BOSCH. Logo této značky by Vám mělo již napovědět, že se bude jednat o špičkový výrobek. Kompletně k celému tomuto systému se dostaneme však až později, při představení zadního náboje. Z přední části tohoto kola je to již vše a tak se přesuňme do středu, a zde si představme další části a součástky.

Jako první bych tedy ve středu tohoto cruiseru popsal ocelovou nádrž, která vlastně tuto část tvoří z největšího procentuálního poměru. Jak i další komponenty, i tato nádrž je v barvě tmavě zelené, a doplněna bílými doplňky a nápisem THE RUFFIAN - názvem kola. Jak jsem již zmínil v začátku, tak nádrž je vyrobena z oceli, ne jako většina částí z hliníku. Je to prostě velmi pěkný kus tvarovaného železa :-). Jak můžeme vidět, tak tento komponent si nese velmi hezké a elegantní tvary, které jsou tedy doplněny bílím nápisem a lemováním kolem boků této nádrže. Určitě tento nápad vypadá velmi hezky a dost se ke kolu hodí. Jak už také bylo zmíněno, tak barva je použitý práškový lak. Když už jsem i zmínil název tohoto cruiseru, tak jako první představení kola tohoto tipu, uvedla firma na trh v roce 2016 v Kolíně nad Rýnem.

Tento veliký komponent, anebo jinak řečeno součást kola jsme si představili a nyní se v této středové části posuňme trošku níže, a pojďme omrknout převody, motor a vše co zbývá. I zde se trošku zpětně dostáváme ke značce BOSCH, která pro toto kolo poskytla jeden ze svých motorů a tím je BOSCH LINE CX. Když se podíváme přímo po stránkách firmy BOSCH najdeme, že tento motor je vyroben především pro horskou cyklistiku a tím pádem můžeme i říci, že zde bude kvalita, síla a použitelnost jasně danou specifikací. V tomto směru výkonu, se tedy rozhodně není čeho obávat a opravdu bych řekl, že kupující může být jenom maximálně spokojený. Koho by zajímala nějaká čísla kolem, tak přesný název a parametry zní takto - Bosch Performance Line CX 250W s až 85 Nm. Jak můžeme i vidět, tak na tomto cruiseru není použitý klasický řetěz, ale najdeme zde řemen. Jestli sledujete trošku dění kolem cyklistiky, tak jste již použití této technologie mohli určitě zaznamenat a také jste již mohli slyšet, že údržba takového řemenu je o dost jednodušší. Nějací výrobci dokonce i tvrdí, že řemen na kole je bezúdržbový, a tak ho lidé i velice rádi na svých kolech používají. Není se ani čemu divit, protože se nemusí promazávat, nečistoty se tedy na řemen zbytečně nechytají, a starostí s takovým komponentem je opravdu o dost méně. Co se týká převodů v této části, tak najdeme 1 převodník. Kliky jsou použity standardní, nejspíše specializované pro městská kola.

Sice jsem v tomto směru trošku přeskočil, ale vždy je ta možnost se vrátit zpátky a tak opravdu neopomenout žádnou důležitou část. Mluvím nyní o nádrži, kterou jsme si již popsali, ale něco jsem Vám o ní zapomněl prozradit. Uvnitř nádrže je totiž schována baterie k elektro motoru Bosch PowerPack 500Wh, a tak někde uchycenou na rámu byste ji asi těžko hledali. Je tedy ukrytá uvnitř, a jak jsem u prodejce zjistil, dá se pomocí jakého si jednoduchého vycvaknutí vymontovat a tak když je potřeba vyměnit, nebo chcete použít náhradní, tak ani v tomto směru by snad neměl být problém.

Ve středové části toho již více nenajdeme, a tak se můžeme zase posunout o kousek dále a představit si poslední část tohoto cruiseru - tím je zadní stavba. Vezmeme to hezky od středu a začnu zadním nábojem, od kterého se nám vše odvíjí dále. Dlouho jsem tuhle součástku řešil a nakonec se bohužel nepodařilo ani po telefonátech s prodejcem zjistit, kolik vlastně je ukryto v této přehazovačce převodů. Klasicky bývají použity 3 převody, ale když nad tím člověk trošku pouvažuje, možná by ho i napadlo, že v této variantě a síle motoru by se mohlo jednat i o více převodovou. Bohužel s pátráním i na stránkách výrobce jsem nepochodil, a kolik je schováno převodů se nepodařilo zjistit. Co se týká popisu použitého komponentu, nese název NuVinci enviolo TR. Tato přehazovačka díky tomu, že jsou součásti ukryty uvnitř velikého náboje je bezúdržbová. Pokud tedy komponent používáte, není nutné mít nějakou zbytečnou starost, protože existuje jednoduché řešení k funkčnosti...jezdit, řadit, a až se komponent opotřebuje, tak vyměnit. Tato přehazovačka nese i několik variant, kolik může být použito drátů ve výpletu. Možnosti jsou 2 a to 32, anebo 36 drátů. Je to především díky tomu, že přehazovačka má i kompletně jako komponent několik možností, a těch najdeme u výrobce celkem 6 - od městské cyklistiky až po extrémní. Řekl bych, že v tomto případě se bude jednat spíše o směr MĚSTSKÁ, ale bohužel ani to se mi doslova konkrétně zjistit nepodařilo. Však momentálně se konečně dostáváme i k použitému systému řazení, který jsem úmyslně na začátku vynechal. Jedná se tedy o záležitost od firmy BOSCH. Kompletní součástí je funkční displej, krabička pro měnění převodu\systému výpomoci, a to se vše ovládá z řídítek + tato zadní přehazovačka. Na funkčním displeji si můžete vybrat z několika způsobů výpomoci, a jestli jsem vše dohledal správně, možnosti by měli být 3. Poté se i dá možná říci, že díky tomu by mohli být použity převody uvnitř přehazovačky 3, aby to vše hezky ladilo ve stejných číslech. Zadní ráfek je použitý stejný jako vpředu a najdeme zde tedy 2stěnný hliníkový, s rozměrem 26“x3,0“. Kotouč i brzdový systém je zde stejný, takže 180mm a hydraulický třmen brzd

Co dalšího v této části nejdeme rozhodně jako výrazný komponent, tak jsou použité brašny na obou stranách. Jak můžete vidět dle fotografií, tak se jedná o výrobek přímo od RUFF CYCLES, a tuto zadní část velmi zajímavé doplňují. Nejsou použity brašny celokožené, ale je zde kombinace 2 materiálů - nejspíše kůže či koženka, a pevná turistická látka. Jestliže si tedy budete chtít třeba dojet nakoupit, budete někam cestovat, anebo použijete cruiser na cestu do práce, prostor kam umístit věci důležité a co potřebujete s sebou je rozhodně k dispozici.

Pomalu, ale jistě jsme se dostali vlastně na konec této recenze, a jako poslední komponent nám zbývá již jen sedlo. Na první pohled jasně poznáme, že sedlo je také výrobek přímo od RUFF CYCLES a hezky s kolem celkově ladí. Je použité dosti široké a veliké sedátko SEAT WRANGLER BLACK - RUFF CYCLES, které nabídne pohodlnou jízdu i na větší vzdálenosti. Pohodlí při jízdě je i vytvořeno systémem pružení, kdy jsou použity 2 stočené pružiny v zadní části a jedna 4 složková v přední. Sedátko je celokožené s logem firmy. Jako konečný doplněk je vzadu umístěna červená odrazka, protože se počítá samozřejmě s městským provozem. 

Přes tedy úplně poslední součástku, jsme se dostali na opravdu úplný konec. Jediné co pro vás mohu ještě udělat, že Vás pozvu na vytvořené video, kde můžete tento parádní stroj vidět ještě v dalších záběrech. 

No a těmito řádky se s Vámi již opravdu rozloučím, a budu se samozřejmě těšit zase někdy příště, u objevování něčeho cruiser zajímavého :-). Takže ZDAREC BAJKUJEC a budu se těšit.