8.
Single Speed 500 modré - ELOPS
Zdravím Vás milí Bajkujáci v tomto článku, a dnes se půjdeme podívat opět za něčím zajímavým, a to do firmy DECATHLON. Nebude to k této kategorii taková klasika, na kterou jste zvyklí, ale představím Vám zajímavé městské kolo s jedno rychlostním pohonem tedy - SINGLE SPEED - a za naprosto super cenu. Pokud byste přemýšleli nad něčím takovým k vánocům, a chtěli byste sobě nebo někomu ze svých blízkých udělat radost, opravdu Vás to nevyjde draho. Kolik, že to vlastně bude tento městský furtošlap stát, se dozvíte až na závěr tohoto představení, a tak nebudu dále zbytečně zdržovat a pojďme na to.
Trošku bych i zkusil představit firmu Decathlon, která je zde v České republice známá svými výrobky, a v posledních letech či měsících i svými produkty v kategorii CYKLO. Tato firma se pustila do vlastního vývoje značky ROCKRIDER, kde se v dnešní době mohou vidět i velmi zajímavé kousky na TRAIL, ale i ENDURO. Však není to úplně značka z těch ostřejších, a tak zde spíše můžeme v tomto směru vidět ty méně adrenalinové stroje, ale co se týká třeba GRAVEL, anebo právě naší kategorie MĚSTSKÉ, tak zde je toho k vidění celkem dost. Pokud bych měl i malinko nakouknout pod pokličku vzniku této firmy, tak použiji řádky z internetu a ty zní: V roce 1976 byl ve Francii uveden pod značkou Decathlon koncept "Všechny sporty pod jednou střechou". Dnes je tento úspěšný sportovní řetězec v 60 zemích světa a zaměstnává přes 100 000 nadšených sportovců. V České republice má na začátku roku 2022 celkem 25 prodejen, ale to rozhodně není konečné číslo. Decathlon je francouzská rodinná firma, která nabízí vybavení sportovcům bez ohledu na věk, úroveň nebo oblíbený sport. Ale nejen to – naše produkty u nás vznikají od prvního návrhu přes výrobu ve vývojovém středisku až po důkladné testování profíky. Díky tomu máme pod kontrolou cenu i kvalitu každého výrobku a sportovci z řad našich prodavačů vám poradí s výběrem všeho, co můžete potřebovat – ať už jde o šnorchl na dovolenou, nebo závodní boty na maraton. Hlavní poslání Decathlonu vyjadřuje naše motto "Být ku prospěchu lidem a planetě". Snažíme se zpřístupnit sport co největšímu počtu lidí – třeba prostřednictvím příznivých cen, ale také díky unikátnímu konceptu prodejen....Takže tak nějak je ze vzniku a vlastně pohledu na sport z této firmy, a nyní se již pojďme podívat co jsem objevil, a co bych Vám rád představil.
Již jsem trošku nadhodil téma a to bude kolo s jedno rychlostním převodem - SINGLE SPEED -, který má ve své nabídce firma v několika barevných variantách...MODRÉ, ŽLUTÉ, ŠEDÉ, BÍLÉ. Jako vždy při popisování začnu tou největší součástkou a tím je rám. Na rám je použit materiál ocel Hi Ten. Použiji vyhledaný výraz na internetu k tomuto materiálu - dnes můžeme ocel najít spíše u jízdních kol levnější třídy, a to tzv. Hi-Ten ocel, která je pevná, ale zároveň má rám z ní vyrobený poměrně vysokou hmotnost. A nebo naopak až u dražších kol, kde je použití oceli znakem exkluzivity. Bohužel rozepsanou geometrii rámu se mi vyhledat nepodařilo, a tak tento úvod bude muset bohužel stačit. No a nyní již přistupme ke kolu trošku detailněji, a pojďme se podívat po součástkách trošku více zblízka.
Začnu předním kolem, od kterého se nám začne vše dále odvíjet. V předu je použita 100mm osa, na které je upevněn náboj...nejspíše přímo od Decathlonu. Na náboj navazuje výplet a na něj ráfek. Je použitý dvoustěnný ráfek s rozměry 622x17c ETRTO. Pokud se podíváme po posledním kulatém komponentu v těchto místech, tak je použitý plášť, který může mít rozměry od 25 do 37 mm. Zde je použitý přímo 700 x 32c mm skinwall 30 TPI s nylonovou výztuhou proti píchnutí. Je zde tedy i možnost nějaké variability, které může třeba v budoucnu přispět i k zajímavé přestavbě. V základu najdete ve výpletu i použitou odrazku do městského provozu.
Náboj flip flop vzadu umožňuje montáž pevného kolečka.
Utažení pomocí standardního klíče M10.
Od předního kola se posuňme trošku výše a to po vidlici. U tohoto komponentu se nebudeme dlouho zdržovat, ale jen připomenu, že je vyrobena ze stejného materiálu jako rám a to je HI-Ten ocel. Další a zároveň i poslední součást je zde čelisťová brzda, která funguje klasickým způsobem stlačením páčky na řídítkách, a brzda začne tlačit na ráfek předního kola...brzdy nesou od výrobce toto označení - silniční typ caliper s tuhými brzdovými špalíky.
¨Nyní se přesuňme ještě o kousek výše, a dostáváme se ke kokpitu tohoto kola a tím jsou jasně řídítka, představec, osazení řídítek a další co najdeme. Myslel jsem, že začnu hlavovým složením, ale to bohužel nikde uvedeno není a tak se přesuňme k představci. Na tomto jedno rychlostním kole do města, je použitý hliníkový s délkou 60 mm - 6cm. Na představec přímo navazují řídítka, která jsou v tomto komponentu uchycena klasicky 4 šrouby, a jsou použita 500 mm hliníková. Na můj vkus, protože jsem zvyklí jezdit o dost širší, jsou celkem úzká, ale k těmto kolům je tento styl jasně daný. Je to taková kompletní minimalizace posedu a jízdy na takovýchto kolech. Na konci řídítek jsou použity gripy, ale bohužel ani u nich se mi přesnější specifikaci vyhledat nepodařilo. Jsou určitě gumové s vrásněním, a vypadá to na nasazovací bez jištění. Další celkem sympatickou věcí, kterou již při zakoupení najdete je bezesporu přední světlomet. Jak můžete vidět, tak je použitý celkem velký a výrazný světlomet, a tak je na kole dobře vidět. O tom se určitě nedá moc debatovat. Ke kolu, co se týká designu pěkně ladí, a tak určitě i sympaticky doplňuje celý styl tohoto kola. Poslední součástí na řídítkách je zvonek, který tak nějak při zakoupení městských kol do výbavy již patří, a tak ani zde tomu není jinak. Zvoneček je jednoduchý plastový, ale opět se dá říci, že se ke kolu pěkně hodí. Brzdy jsem již zmínil, a tak se k samotné páčce nějak zbytečně vracet nebudu. Postupme tedy dále do středu tohoto kola.
Ve středové části se dostáváme k převodníku, klikám, řetězu a přechodu do části zadní. Pojďme na to, protože se určitě těšíte :-). Vlastně zatím celý článek říkám, že se jedná o jedno rychlostní kolo a tak je jasné, že i v této části vlastně předního převodníku najdeme tedy převod 1x. Jedná se o rozetu se 44 zuby, která na sobě nese i plastový kryt proti poničení. Na tento převodník navazují kliky, které jsou použity 170mm a plastové pedály MTB grip 520. Tyto pedály jsou plastové a na povrchu mají umělé piny. Nedají se tedy měnit. Na bocích najdeme pro bezpečnost i oranžové odrazky. Tento kompletní šlapací systém je upevněn na středovém složení - THUN TOPAZ 119 mm. Posledním komponentem je řetěz, který dokonce nese i protikorozní prvky, a tak je zase o nějakou vychytávku na víc postaráno...Antikorozní řetěz single speed 1/2" x 1/8".
Dalším a zároveň jako prvním komponentem na zadní stavbě jsou brzdy, a abychom je nevynechali, tak jen zmíním, že použité jsou stejné jako u předního kola...tedy čelisťové. K těmto řádkům mohu ještě dodat, že je použitý stejný i ráfek a pneu.
Nyní se dostáváme k dalším součástkám, které jsme ještě na tomto kole neviděli a tím je bezesporu zadní náboj. Zde je trošku rozdíl oproti přednímu náboji, a tak pro přiblížení použiji citaci ze stránek prodejce: pokud si jej přejete používat jako fixie, je vybaveno zadním kompatibilním nábojem flip/flop. Pro přechod na fixie je třeba dokoupit fixní pastorek (závit 24 TPI při průměru 1,37" standardní rozměr) a pojistnou matici (24 TPI průměr 1,29"). Pak otočit kolo. Tyto díly si můžete zakoupit přes náš e-shop anebo v servisech v prodejnách Decathlon. Je zde i další rozdíl a to v šíři zadní osy. V předu je použita 100mm a zadní nese rozměr 120 mm. Co se týká převodu, tak najdeme volnoběžku 18 zubů a 30 západek typ BMX.
I zadní část máme za sebou, a tak se můžeme věnovat úplně posledním komponentů, kterými jsou sedlovka a sedlo. Zde se neodvážím zbytečně nějak rozvíjet myšlenku a tak použiji rozměry a popis použitý od výrobce - 25,4 mm hliníková s pevným zámkem, který neumožňuje měnit úhel sedla, ale má dlouhou životnost. No a na úplný závěr je sedlo, které nese celý název výrobce Sport 100. Sedátko je celkem jednoduché, bez nějaký složitých úprav či prvků. Protože jsme se dostali v představení kola na závěr, slíbil jsem Vám, že se dozvíte i cenu, které je tedy opravdu lákavá. Tento městský bicykl si můžete pořídit za super many a to pouhých 5 699 Kč. Myslím, že pod stromek je to dárek jak dělaný :-).
Článek o kole máme za sebou, a ještě si pojďme kolo prohlédnout v dalších záběrech na videu.
To je pro dnešek z městského poznávání vše a budu se s Vámi těšit zase někdy příště. Takže ZDAREC MĚSTO BAJKUJEC a budu se těšit :-).