9.

05.12.2023

BMX GT PERFORMER 2023

Vítejte moji milí Bajkujáci a všichni sledovači tohoto magazínu, a to u posledního FREESTYLE článku v roce 2023. Tahle kategorie si v tomto měsíci dotáhne článek s číslem 9 a to znamená, že průměrně zde vyšli 3 velké články ročně v tomto bajkovém směru, a to je rozhodně milí úspěch. Nepočítám do toho také další, které můžete najít v menu (MTB, CRUISERY + HISTORIE a další...), a tak se na konci tohoto roku 9 velkých článků ukáže v každé ze 3 kategorií, které můžete na těchto stránkách najít ve směru představení kol. Tolik ke krátkému úvodu, a pojďme se podívat co jsem si pro Vás dnes připravil, protože tohle kolo je opravdu parádní barevná pecka, kterou jsem zajel nafotografovat přes polovinu České republiky. 2 denní výprava za tímto kolem mne donesla až do města Plzeň, které je jak známo, vyhlášené svým luxusním ležákem, tedy pivo s názvem Pilsner Urquel. Můžete zde samozřejmě najít i pivovar, kde se tento lahodný sunar pro dospělé vaří, a tak když máte čas, klidně si můžete objednat v tomto pivovaru exkurzi s ochutnávkou, a tak se nechat zasvětit do tajů tohoto světoznámého nápoje. Myslím, že nyní již opravdu přestanu zbytečně pjet ódy na zajímavá místa a historii města Plzeň, a pojďme se trošku více zaměřit na focené kolo, obchod kde kolo bylo foceno a více k tomuto produktu. Neváhejme tedy a pojďme na to :-).

Tento BMX bicykl se mi podařilo sehnat po domluvě s obchodem CYKLO VONDRÁČEK, který se nalézá na adrese Truhlářská 2755/5, 301 00 Plzeň 3-Východní Předměstí. Tento obchod pokud něco sháníte, není úplně marné navštívit, protože prostory nabízejí opravdu široký výběr různých druhů kol i vybavení, velikost obchodu nepatří zrovna k malým, a tak si klidně několik minut pochodíte po obchodě, protože je rozhodně z čeho vybírat. Tento obchod jsem vybral i z důvodu, že od Liberce jsem to měl asi nejpřehlednější cestu, a také z důvodu, že tento obchod je jeden ze 2, kde mají tento stroj přímo skladem - jinde bohužel na objednání. Rozhodně musím těmito řádky i moc poděkovat, že se spolupráce a nafocení domluvilo bez zbytečných komplikací ( tedy až na mne, kdy jsem cestu 2x odložil :-D), a že kolo šlo nafotit. Když by se firma zařekla, tak bohužel dnes nic nečtete a článek by ani nevznikl. Takže ještě jednou veliké srdečné díky a pojďme tedy konečně přímo ke kolu.

PS: firmu GT si již představovat nebudeme, protože to proběhlo v předešlých článcích, a tak se dále věnujme opravdu jen kolu samotnému. 

Jako to bývá vždy, tak začněme největším komponentem a tím je bezesporu rám kola. Rámový trojúhelník je v tomto případě tvořen ve 2 barevné kombinaci, a to ve zlaté barvě s fialovo růžovou\vínovou. Je to opravdu dosti nevšední variace, ale za to dodává kolu svůj osobitý styl. Kdo na takovém kole jezdí, tak rozhodně není jen tak lehce přehlédnutelný. Pokud se budeme zajímat o rám a materiál, ze kterého je vyroben, odhalíme, že použité železo je 100% Hi-Ten ocel. Tento materiál je o něco lehčí než klasická ocel, nabídne však i dostatek pevnosti, takže rám vydrží i drsnější zacházení, ale i přesto mají výrobky celkem vysokou váhu. Tento BMX stroj váží necelých 12 kg a dalo by se i říci, že to vlastně není zase až tolik. Viděl jsem rozhodně i o nějaké to kilčo těžší. Geometrii a úhly bohužel rozebírat nebudeme, ale kolo je vyrobeno jako UNISEX.   

Rám jsme si v takové krátkosti představili, a nyní bychom si mohli kolo rozkouskovat na takové 3 části, které si představme postupně. První z těchto 3 sektorů nás bude zajímat vidlice, představec, řídítka, celé přední kolo, a komplet co kolem těchto komponentů najdeme. Vezmu to od náboje, který je takovým stavebním kamenem celého předního kola a ten je vybaven průmyslovými ložisky - zaručují pohodlný a dobrý chod. na náboj jsou připevněny dráty výletu, a ty najdeme Stainless Steel, tedy z nerezové oceli. Ve výpletu jako základní doplněk, najdeme i opravdu velikou oranžovou odrazku. Na nerezové dráty výpletu navazuje ráfek tohoto kola, a ten je v této přední části použitý ze slitiny a jednostěnný. Na stránkách prodejce najdete označení Alloy Single Wall (F). Jako poslední součást předního kola je pneu na představeném ráfku, a tato pneumatika nese označení GT LP-5 20 x 2.35" Tato pneumatika je na kole v provedení barva černá, ale vyrábí se ještě v dalších 3 variantách...černá s hnědým lemem, růžová s černým lemem, hnědá s černým lemem. Dobrou přilnavost zajišťují vroubky běhounu po stranách, a tak při jízdě ve skateparku můžete být určitě v klidu. Boční část je vystužena proti prodření, a tak i v tomto směru je postaráno. Jedná se tedy o pneu přímo od značky GT s rozměrem 20 x 2,35 palce.

Od představení předního kola se lehce poposuneme dále, a dostáváme se k vidlici. Vidlice je vyrobena ze stejného materiálu jako konstrukce rámu, a je to tedy 100% Hi-Ten ocel. Stejně jako rám nese tedy konstrukční vlastnosti jako pevnost, ale zároveň i trošku větší váhu. Však jak jsme si řekli na začátku, tak kolo váží celkově necelých 12 kg, a tak to není zase až tak drastické. Barevné provedení tohoto komponentu je v barvě černé, a tak se od celkového zajímavého barevného ztvárnění rámu trošku liší :-). Není to nijak bijící do očí, protože celkem splývá s předním kolem a tak to nese jakousi harmonii barevnosti. V této části pod úrovní řídítek najdeme ještě jeden komponent, a tím jsou brzdy. Jedná se zde také o vlastní výrobek firmy GT a výrobní označení nesou NBS Alloy U-Brake/ Soft Compound Pad. NBS bude nejspíše označení nějaké série, kterou GT vyvinulo...dá se dohledat i u dalších komponentů od GT, však přímý význam se mi bohužel zjisti nepodařilo. Poskočme dále a přes vidlici se dostaneme na hlavové složení, představec, řídítka, atd...  

Jako první je na řadě hlavové složení, které nese své označení jako 1-1/8" Sealed Integrated (41.8 x 45). Jak to i v této části bývá, tak na přední straně hlavové trubky, která právě ukrývá tento otočný mechanizmus najdeme logo firmy, a není tomu ani jinak v tomto případě. Zde se však trošku od klasické varianty lehce vzdalujeme a logo je použité zábavné v různých barvách.

Přes hlavovou trubku a složení se dostáváme k představci a všemu, co najdeme nad ním. Představec je zde použitý také od GT, a je dokonce i ze stejné série NBS. Pokud se podíváme na stránky prodejců, tak kompletní označení je uvedeno jako GT NBS Top Load 50mm, 32mm Rise. Jak můžeme vidět i na fotografiích, tak jištění je klasicky vytvořeno přes 4 šrouby a váha by měla být pouhých 293 g. Je tedy jasné, že zatížení hmotností od tohoto komponentu rozhodně nehrozí, a tak je účel i praktičnost zaručena.  

No a máme tu poslední velký komponent, který zde najdeme a tím jsou řídítka. Řídítka jsou stejně jako vidlice i představec v barvě černé, a tak to spolu kompletně hezky ladí. Co se týká nějakého přesnějšího názvu a rozměrů, tak na stránkách prodejce nejdeme toto označení 2pc Freestyle, 100% Hi-Ten Steel, 9"H x 29"W, 3°Up, 11° Back. Jedná se tedy rozhodně o výrobek, který je přímo určen pro tento tip kola, a pokud se pokusím přeložit jeho parametry, tak by mohli znít 9 palců výška, 29 palců šířka, 3°náklon v před a 11°záklon. Řekl bych, že 11°záklon je brán v úrovní gripů, kde jsou řídítka zpětně lehce ohnutá do kokpitu. Na černé barvě jsou loga a název firmy.

Řídítka ještě úplně neopustíme a budeme se věnovat jejich horní části. Zde najdeme gripy a páčky brzd. Nějaký systém přehazování zde bohužel není, ale to je u BMX kol většinou jasné...jsou stavěna jako SINGLESPEED. Co se týká gripů, tak již na první pohled uvidíme, že se zde také jedná o výrobek této americké firmy GT, a poznáme to dle zátek na stranách řídítek...nesou logo firmy. Samotné gripy a jejich úchopová část, je naprosto jednoduše řešena a jsou zde pouze kolem do kola vruby...takové měkké žebrování. Změkčují tak uchopení. Vyrobeny jsou jak jinak než gumové. Pokusil jsem se vyhledat více, a přesný název materiálu je Krayton. Celé označení dle výrobce je GT Super Soft Flangeless. Páčky, které zde jsou tedy od brzdového systému, tak nesou označení pouze NBS Alloy. Jedná se tedy o slitinové páčky ze série NBS...barva černá.

Je za námi první ze 3 částí, a tak se s chutí pusťme do další, kterou bude sektor středu kola. Zde si představme středové složení, kliky, pedály, řetěz a vše co zde můžeme najít. Začnu představení trošku nevšedně a to barvami. Jak můžeme vidět na fotografii, tak zde jsou doplněna další loga firmy a je tu dokonce i nějaký veliký polep, který vyplňuje spodní rámovou trubku. Tento nápis, který můžeme vidět je název tohoto BMX bajku a to PERFORMER. Na začátku padlo, že tohle kolo je barvově celkem svérázné a také bych řekl, že tento nápis vše jen těžce utvrzuje. Je to vtipně pojatý název, s doplňky vypadajícími jako když písmenka mají ručičky a nožičky, a tak další zábavný pohled na kolo je na světě. Na prvním písmenu vidíme i čepici, takže je jasné, že člověk, který toto kolo řídí je vlastně to, co znamená tento nápis. Je to písemné znázornění jezdce. Určitě je to fajn oživení...rozhodně jedno z nejzábavnějších kol, které na stránkách byli. 

Od barevných variací, které na kole můžeme najít přeskočme již na komponenty a jako první nás bude zajímat středové složení. Přesný název této součástky je Sealed Mid 19mm. Od středového složení se dále dostáváme k převodníku, který má na sobě 25 zubů a je přímo také výrobkem GT,

Na předešlé 2 komponenty nám navazují kliky s pedály a ty nesou celé označení GT Power Series 3pc Chromoly 170mm, 19mm x 8T Spindle, GT NBS 25T Steel Chainwheel. Jak se dozvíme, tak i  kliky jsou výrobkem firmy a jsou to 3 dílné kliky s délkou 170 mm. Název CHROMOLY je odvozen od použitého materiálu a tím je CHROMOLYTOVÁ ocel. Tento materiál se používá v cyklistice, ale i automobilovém průmyslu velmi často a to díky vlastnostem...jedná se o nízkolegovanou ocel. Chromolytová ocel se často používá, když je vyžadována větší pevnost než u měkké uhlíkové oceli, i když to často přináší zvýšení nákladů. Posledním komponentem jsou již jen pedály. Středová osa těchto pedálů je vyrobena ze stejné oceli jako kliky, tedy Chromolytové. Na tuto osu jsou připevněny veliké a prostorné pedály, které jsou vyrobeny s plastu. Prostorné položení boty na pedál, je doplněno i falešnými piny, které pomáhají ke stabilizaci povrchu podrážky na pedálu. Tolik by neměli prokluzovat. Na stranách tohoto tenkého pedálu nalezneme i oranžové odrazky. Pedály nesou i znázorněné logo firmy GT.

Posledním komponentem v této středové části je již jen řetěz KMC S1. Tento řetěz je dělaný pro jedno rychlostní kola. V tomto případě jasně tuto podmínku splňuje a balení obsahuje 112 článků po 8,6 mm. Materiál, ze kterého je vyrobený je ocel.

Představili jsme si i druhou část tohoto kola, a nyní nás čeká poslední třetí. Zde nás bude zajímat zadní kolo, převody kazety, sedátko, sedlo, atd... Jako první bychom se mohli podívat po náboji zadního kola, a komplet po celém zadním kole. Náboj jako v předu, je s průmyslovými ložisky a 36 dráty výpletu. Měl jsem možnost mít kolo v ruce a tak při přemísťování na místo focení je slyšet, jak si zadní náboj velmi hezky cvaká, a vydává doslova bohulibí zvuk. Není to nic tichého a dalo by se říci, že zadní cvrček si cvrdliká celkem výrazně. Za mě osobně, je to doslova v pohodě. U náboje jsou i nějaké převody a tato malá kazeta, která je zde použita čítá počet zubů s číslem 9. Přesný název zní 9T 1pc. Driver. Rozdíl, který můžeme zde najít je určitě v ráfku a zde je totiž použitý trošku bytelnější. Na zadním kole můžeme najít ráfek 2stěnný, oproti jedno stěnnému na předním kole. Dá se trošku počítat s tím, že tato část bmx kola bude namáhaná asi více, a tak i drsnější ráfek v tomto směru je určitě vítán. Co se týká pneumatik, tak zde se nic od předního kola neliší, a je použitý plášť stejný GT LP-5 20 x 2.35". U zadního kola najdeme také zadní brzdu, která je schována mezi kolem a zadní stavbou, a je stejná jako u kola předního NBS Alloy U-Brake w/ Soft Compound Pad.

Přichází na řadu naprosto poslední část, a tím je sedlovka a sedlo. Již i na jiných prodejních stránkách jsem vyhledal, že tyto 2 součástky jsou právě tím, co určitě stojí za zmínění, protože se jedná o výrobky firmy PIVOTAL. Firma Pivotal je v této kategorii rozhodně známá a to po celém světě, takže se ani nedivím, že prodejci na tyto kvalitní komponenty upozorňují. Začněme sedlovkou, která nese prodejní název Alloy Pivotal, 25.4 x 200mm. Druhý komponent je sedlo, které je tedy také od firmy PIVOTAL a nese název GT Pivotal Padded. Sedátko naprosto parádně ladí ke stylu tohoto kola, a i na něm najdeme znázorněného panáčka s čepicí. Dle mého názoru to vypadá, že sedlo je vlastně vyrobeno přímo pro tento model kola, a díky tomu se k sobě naprosto skvělé hodí. Sedátko je vyrobeno z přilnavého a odolného potahového materiálu, a nese si i silné polstrování. Sedátko vypadá opravdu dobře, a nedá se než pochválit.

Pokud bychom se na závěr podívali i po ceně tohoto kola, tak u firmy CYKLO VONDRÁČEK, která kolo k focení propůjčila je cenovka na hodnotě 9590 Kč. Dá se i říci, že se vejít s takto kvalitním kolem do 10 000Kč je celkem fajn, a tak když budete někdy mít chuť si podobné kolo zakoupit, zde můžete čerpat inspiraci. Při focení tohoto kola se vytvořilo i video, na které Vás pozvu nyní a tak si můžete stroj prohlédnout ještě v živých záběrech.  

To je dnes z průzkumu této kategorie BMX+DIRT vše, a já se budu těšit zase někdy příště. Takže ZDAREC BMX BAJKUJEC a mějte se :-).